Certificatie van ISO-managementnormen: waarom zou je dat doen?

dit is de taalnl

Certificatie van ISO-managementnormen: waarom zou je dat doen?

Managementnormen helpen je bij het dagelijkse beheer en ondersteunen het uitrollen van de strategie van jouw bedrijf of organisatie. Ze geven je houvast voor kerndomeinen zoals kwaliteit, milieu, veiligheid en duurzaamheid. En ze zijn universeel toepasbaar – voor kmo’s en multinationals, voor de non-profit-, private en publieke sector.
 

ISO-managementnormen: de voordelen

Door de implementatie van managementnormen in jouw bedrijf of organisatie verhoog je de klanttevredenheid. De procesgerichte aanpak verruimt de focus waardoor je naast product- of dienstgericht ook klantgericht nadenkt. Tijdens het traject optimaliseer je je processen. Daardoor bespaar je kosten en versterk je je slag- en groeikracht. Tot slot is er door die stapsgewijze benadering ook meer aandacht voor duurzaamheid en kwaliteit.
 

ISO-certificatie: hét bewijs dat jouw organisatie de norm correct toepast

Naast de implementatie kan je je bedrijf ook laten certificeren. Waarom is dat interessant? Een ISO-certificaat staat voor kwaliteit. Het bewijst dat jouw organisatie de norm correct toepast. Dat verhoogt je geloofwaardigheid en geeft je (internationale) imago een boost. Ook accepteren nieuwe markten jouw producten of diensten sneller, in binnen- en buitenland.
 

Wat is een ISO-certificering?

Een ISO-certificering is een beoordeling over het kwaliteitsmanagementsysteem binnen jouw bedrijf. Een externe partij controleert of je organisatie voldoet aan de eisen van omschreven in de managementnorm. Een ISO-certificering vergt een resources en tijdsinvestering maar daar krijg je veel voor terug. Het heeft het een gunstige uitwerking op je organisatie. Op meerdere domeinen: een ISO-certificering verhoogt de efficiëntie en optimaliseert de bedrijfsprocessen. En het heeft een positieve invloed op je bedrijfsimago waardoor je meer opdrachten en klanten binnenhaalt.

De ISO-audit is een belangrijk onderdeel van het certificeringsproces.
 

Wat is een ISO-audit?

Bijvoorbeeld bij de ISO 9001-norm eist een toetsing of het ISO 9001-kwaliteitsmanagementsysteem goed en effectief geïmplementeerd is, en of dit in de praktijk ook daadwerkelijk werkt. Een interne audit is het toetsingsmiddel bij uitstek. Het stelt je als organisatie in staat om je continu te verbeteren. Het neemt interne processen onder de loep en evalueert ze. Op basis van die evaluatie kan je bijsturen en eventuele verbetermaatregelen nemen.

De ISO-audit door een externe partij is een verplicht onderdeel voor de ISO 9001-certificering. Naast de certificering zelf, levert het je veel praktische en bruikbare informatie op over het kwaliteitsmanagementsysteem waarmee je werkt.
 

Voor welke ISO-managementnormen kan je je laten certificeren?

Het aantal normen waarvoor je je kan laten certificeren is groot. In het NBN e-book vind je het volledige overzicht terug. Kwaliteit, milieu en energie zijn belangrijke thema’s. En ook naar certificatie voor gezondheids- en veiligheidsnormen is veel vraag. De vaakst toegepaste certificaties?

  • ISO 9001:2015 (quality management systems – requirements) legt de eisen vast voor een doeltreffend kwaliteitsmanagementsysteem.
  • ISO 14001:2015 (environmental management systems – requirements with guidance for use) laat je toe om een milieumanagementsysteem op te zetten.
  • ISO 45001:2018 (occupational health and safety management systems – requirements with guidance for use) benadert de veiligheid en gezondheid van je medewerkers systematisch.
     

Dat zijn maar enkele voorbeelden uit het rijke scala van ISO-managementnormen waarvoor je je kan laten certificeren. Wil je meer weten over de certificatie? Vraag dan nu het e-book van het NBN aan: Certificatie voor ISO-managementnormen: een roadmap naar succes.