CommScope®: ”Deelname aan normontwikkeling versterkt marktpositie”

dit is de taalnl

CommScope®: ”Deelname aan normontwikkeling versterkt marktpositie”

CommScope is leverancier van telecommunicatieapparatuur. De Amerikaanse multinational telt wereldwijd meer dan 25.000 medewerkers en draait jaarlijks een omzet van 8,5 miljard dollar. Naast het hoofdkantoor in de Verenigde Staten heeft CommScope dochterondernemingen over de hele wereld, waaronder in België. Het NBN interviewde Daniel Daems, Fellow Network Cable and Connectivity over het gebruik van normen en de deelname aan normontwikkeling.

 

Waarom gebruikt CommScope normen?

Daniel Daems: “In België is CommScope voornamelijk gespecialiseerd in onderzoek en ontwikkeling van glasvezelverbindingsproducten (zoals connectoren en lasmoffen) en in de productie van toebehoren op maat. In ons laboratorium testen we diverse producten. Om de kwaliteit te garanderen, is het belangrijk om de tests correct en op dezelfde manier uit te voeren. Daarom volgen we nauwgezet de regels en procedures die we daarvoor hebben opgesteld en waarvan normen deel uitmaken.”

 

Welke normen past CommScope toe?

“Als multinational moeten we rekening houden met normen op verschillende niveaus. Zo volgen we wereldwijd de ISO-, IEC-, ITU-T- en UL-normen, regionaal zijn dat de CEN-, CENELEC-, ETSI- TIA- en ASTM-normen en nationaal de NBN-, BEC- en Agoria-normen. De belangrijkste normen voor onze activiteiten in België zijn gerelateerd aan glasvezelverbindingsproducten (IEC TC 86, subcommissie 86B), de testmethoden en -procedures (IEC 61300-serie) en de prestatienormen (IEC 61753-serie).”

 

Neemt CommScope zelf deel aan de normontwikkeling?

“Ja, CommScope neemt deel aan normencommissies van CENELEC, IEC, ITU-T, IEEE, SCTE … Zo zitten we mee aan het roer. Dat is voor ons een belangrijk voordeel: het helpt ons om in de voorhoede van de industrie te blijven. Bovendien zijn normen een efficiënt middel tegen oneerlijke concurrentie. Ze voorkomen bijvoorbeeld dat leveranciers beweren dezelfde kwaliteit te leveren terwijl ze nalaten om de nodige tests uit te voeren. In ons geval kan dat gaan over het effect van temperatuursveranderingen op een product. Pas je normen toe? Dan weten jij en je klanten dat jouw producten voldoen aan de eisen en regels die daarvoor gelden.”

Benieuwd naar meer cijfers en inzichten?

Vraag de position paper van het NBN aan:

CommScope® is een gedeponeerd handelsmerk van CommScope, Inc. en/of zijn dochterondernemingen in de VS en Europo en is mogelijk geregistreerd in andere landen.