Competentiemanagement met ISO 10015: iedereen op de juiste plaats

dit is de taalnl

Competentiemanagement met ISO 10015: iedereen op de juiste plaats

‘Onze mensen zijn ons grootste kapitaal’, klinkt het vaak bij CEO’s, zaakvoerders en hr-managers. En dat klopt, want elke organisatie heeft talloze vaardigheden en pakken expertise in huis. Maar laat je die troeven wel optimaal renderen? Of anders gezegd: heeft iedereen de nodige skills om in zijn of haar functie uit te blinken? Twijfel je over het antwoord, dan is het tijd voor competentiemanagement. En met de herziene norm ISO 10015 heb je een sterk hulpmiddel in handen.  

Bij elke rol binnen je organisatie hoort een ideaalprofiel. Afhankelijk van de afdeling zijn dat bijvoorbeeld talenknobbels, computerwizards, communicatiegenieën of geboren people managers. Maar vandaag is een ‘gemengd profiel’ meer regel dan uitzondering. Medewerkers moeten over meerdere sterke vaardigheden beschikken om hun job efficiënt en effectief uit te voeren. Competentiemanagement zorgt ervoor dat die invulling goed zit én in lijn ligt met je organisatiedoelstellingen.

 

1. ISO norm biedt duidelijk kader

Het basisprincipe van competentiemanagement is eenvoudig: je organisatie laten groeien door je medewerkers te laten groeien – een win-win. Eerst moet je echter duidelijk in kaart brengen welke vaardigheden je op welke posities nodig hebt, zowel vandaag als morgen. Daarna kan je onder meer werk maken van een doelgericht intern trainingsbeleid. De onlangs herziene en uitgebreide norm ISO 10015:2019 (Kwaliteitsmanagement – Richtlijnen voor competentiemanagement en de ontwikkeling van mensen) helpt je om dit te verwezenlijken! De norm omvat richtlijnen voor het opzetten, implementeren, onderhouden en continu verbeteren van competentiemanagementsystemen.

2. Competentie- en kwaliteitsmanagement: twee handen op een buik

De nieuwe versie van ISO 10015 sluit nauwer aan bij de ISO 9000-familie. Die normenreeks, met ISO 9001 als vlaggenschip, staat volledig in het teken van kwaliteitsmanagement. De sterke link tussen kwaliteits- en competentiemanagement hoeft niet te verwonderen: werken aan kwaliteit is immers in de eerste plaats werken aan de randvoorwaarden, zoals de competenties van je medewerkers. Hierin investeren, betaalt zich op het einde van de rit terug in een hogere klanten- en medewerkerstevredenheid.

 

Zeker zijn dat je de vaardigheden van je medewerkers optimaal laat renderen?

Maak werk van een competentiemanagementsysteem!

Meer weten over kwaliteitsmanagement?

Volg een leertraject of een opleiding voor ISO 9001 aan de NBN Academy.