Daarom zijn normen belangrijk voor KMO’s

dit is de taalnl

Daarom zijn normen belangrijk voor KMO’s

Normen zijn niet alleen interessant voor grote bedrijven of multinationals. Ook kleine ondernemingen die willen groeien halen er voordeel uit. Zo helpen normen kosten besparen. En zorgen ze voor meer geloofwaardigheid en vertrouwen bij je klanten. Bovendien verwerft je kmo er een betere concurrentiepositie mee op de internationale markt.
 

Welke voordelen kan jouw kmo uit normen halen?

Normen verbeteren je samenwerking met andere bedrijven. Ook helpen ze bij het optimaliseren van je bedrijfsprocessen. Daardoor verlagen de kosten van je organisatie en verhoogt de productiviteit. Met betere bedrijfsresultaten tot gevolg.
 

Internationale normen beschrijven dan ook de best practices die door marktleiders, overheden en academici wereldwijd zijn overeengekomen.
 

De internationale markt lonkt

Normen zorgen voor vertrouwen in je bedrijf – vertrouwen van consumenten, investeerders en partners. Een belangrijke troef wanneer je wil groeien en concurreren met grotere spelers op de internationale markt. Want veel internationale klanten, overheden en organisaties werken alleen samen met bedrijven die normen gebruiken.
 

De belangrijkste normen voor groeiende ondernemingen

Natuurlijk zijn niet alle normen even relevant voor kmo’s. Kleinere bedrijven moeten zorgvuldig overwegen welke normen het meeste voordeel bieden.
 

Deze internationale managementnormen zijn alvast interessant voor kmo’s die willen groeien:

  • ISO 9001: de norm voor kwaliteitsmanagement voor een kwalitatieve dienstverlening en het optimaal inspelen op de actuele en toekomstige noden
  • ISO 27001: de norm voor informatiebeveiliging die je bedrijf beschermt tegen cyberaanvallen en datalekken
  • ISO 50001: de norm voor energiemanagement die je organisatie helpt om efficiënter gebruik te maken van energie
  • ISO 45001: de norm voor gezondheid en veiligheid op het werk die instaat voor een gezonde en veilige werkplek
  • ISO 26000: de norm voor sociale verantwoordelijkheid die bedrijven richtlijnen geeft voor maatschappelijk verantwoord gedrag
     

Kies verstandig

De beslissing om een internationale norm – of misschien wel meerdere normen? – te gaan toepassen is een grote stap voor je kmo. Welke norm je het best kiest hangt natuurlijk af van wat je met je bedrijf wil bereiken. Toch is één ding zeker: het gebruiken en het mee ontwikkelen van normen zal je concurrentiepositie op lange termijn altijd versterken. Welke norm je ook kiest.

Welke internationale norm is het interessantst voor jouw bedrijf?

  • ISO 9001: de norm voor kwaliteitsmanagement
  • ISO 27001: de norm voor informatiebeveiliging
  • ISO 50001: de norm voor energiemanagement
  • ISO 45001: de norm voor gezondheid en veiligheid op het werk
  • ISO 26000: de norm voor sociaal maatschappelijk ondernemen