Nieuw: een praktisch handboek om de ISO/IEC 20000-norm voor ITSM te implementeren

dit is de taalnl

Nieuw: een praktisch handboek om de ISO/IEC 20000-norm voor ITSM te implementeren

Het maximum uit je technologieën halen, geld besparen, tevreden klanten … Het zijn maar een paar voordelen van een vlekkeloos IT-servicemanagement (ITSM). Maar hoe pak je dat aan? ISO/IEC 20000 wijst de weg. Nu is er zelfs een nieuw handboek om de norm nóg inzichtelijker te maken.

IT-servicemanagement (ITSM) is van groot belang voor je organisatie. Met efficiënt IT-beheer bewaak je immers de kwaliteit van de hardware, software, communicatie en andere bedrijfsprocessen die steunen op IT. Met een performant servicemanagementsysteem (SMS) bewaar je dan weer de controle over die belangrijke IT-processen. En daarvoor is ISO/IEC 20000 een onmisbare schakel.

 

Wat is ISO/IEC 20000?

ISO/IEC 20000 is de belangrijkste internationale norm voor IT-servicemanagement. De 13-delige norm bevat de vereisten voor een doeltreffend ITSM én best practices om de IT-diensten binnen je bedrijf slim te beheren.

Als je ISO/IEC 20000 toepast, garandeer je je stakeholders op een objectieve manier dat je professioneel omgaat met je IT-diensten. Dit zijn de overige voordelen:

  • Je IT-architectuur is kostenefficiënt en betrouwbaar.
  • Je procedures zijn duidelijk gedocumenteerd.
  • Je werkt voortdurend aan verbeteringen.
  • Je vermijdt terugkerende fouten en incidenten.

 

Een handboek in mensentaal

Om het maximum uit de ISO/IEC 20000-norm te halen, kan je vanaf nu een handboek aanschaffen: ISO/IEC 20000 IT service management – A practical guide. De gids gaat vooral over ISO/IEC 20000-1, het eerste en belangrijkste deel van de norm. Het handboek is bestemd voor wie niet erg vertrouwd is met de norm en dus baat heeft bij een heldere uitleg in mensentaal.

Dit zijn de drie grote onderdelen:

  1. Een praktische leidraad om de ISO/IEC 20000-norm te implementeren.
  2. Concrete manieren om de vooruitgang te meten van je ITSM-processen.
  3. Hulp bij het gebruik van andere normen in combinatie met ISO/IEC 20000.

“Een servicemanagementsysteem implementeren biedt organisaties veel voordelen, maar het mag geen extra last worden”, zegt dr. Suzanne Van Hove, die meewerkte aan het handboek.

“De gids benadrukt hoe ISO/IEC 20000 is in de huidige digitale omgeving een echte meerwaarde oplevert. Bovendien sluit de norm perfect aan bij verschillende SMS-methodologieën, zoals Lean, Agile en DevOps.”

Wil jij ook het maximum uit ISO/IEC 20000 halen?

Koop het praktische handboek in de ISO-shop.