Het NBN verlengt betalingstermijn van facturen tijdens de coronacrisis

dit is de taalnl

Het NBN verlengt betalingstermijn van facturen tijdens de coronacrisis

De coronacrisis weegt zwaar op de Belgische bedrijven, zo blijkt ook uit de cijfers van de Nationale Bank (NBB). Vooral kmo’s worden zwaar getroffen. Als steun in de rug verleent het NBN daarom tijdelijk een verlenging van de betalingstermijn van 30 naar 90 dagen.

De economische stilstand als gevolg van de coronamaatregelen is nu al sterk voelbaar in de omzetcijfers van heel wat bedrijven en andere organisaties. De NBB deed een bevraging bij meer dan 4.500 Belgische bedrijven in de privésector. Hieruit bleek dat:

  • bijna negen op de tien ondernemingen hun omzet zien dalen met gemiddeld 50% of meer;
  • 40% van de zelfstandigen en ondernemers een omzetverlies lijdt van meer dan 75%;
  • een op de twee bedrijven met liquiditeitsproblemen kampt, door een onvoldoende toegang tot krediet of door onbetaalde facturen.

Het NBN wil bedrijven in deze moeilijke tijden ondersteunen en verleent een tijdelijke verlenging van de betalingstermijn voor alle nog te betalen facturen. De maatregel houdt in dat de standaard betalingstermijn van 30 dagen wordt verlengd naar 90 dagen voor alle facturen opgemaakt vanaf 15 april 2020 tot en met het einde van het jaar (31 december). Op die manier hopen we onze klanten wat financiële ademruimte te geven.

Opgelet: deze maatregel geldt niet voor prepaid aankopen in onze e-shop.

 

Voor meer vragen over deze maatregel of een aspect van onze dienstverlening neem je het best contact op met onze diensten.