Het NBN zet alle Belgische experten in de bloemetjes

Brussel, 24 november 2017 – Het Bureau voor Normalisatie (NBN), zet jaarlijks op Thanksgiving Day alle Belgische experten die meewerken aan het ontwikkelen van normen in de bloemetjes. Via een awarduitreiking werden vier experten in het bijzonder bedankt voor hun uitzonderlijke bijdrage aan de ontwikkeling van normen. Dat gebeurde gisterenavond in het Van der Valk Hotel Brussels Airport.

4 experten uitzonderlijk bedankt

“Meer dan 2700 experten zetten zich dagelijks in om normen te ontwikkelen voor de Belgische bedrijven en de maatschappij. Dat verdient volgens ons een bloemetje. Gisterenavond bedankte het NBN hen allemaal en vier experten in het bijzonder, omdat zij een uitzonderlijke bijdrage aan de Belgische normalisatie leverden. Deze vier ontvingen dan ook een award”,  licht Johan Haelterman, voorzitter van het directiecomité van het NBN, toe.

De awards zijn onderverdeeld in 4 categorieën:

1. Bedrijven met minder dan 50 werknemers:
De eerste expert die een award in ontvangst mocht nemen was Olivier Noiset, “Quality Manager” bij Certech en Senior Consultant van het Air Quality Department.

2. Bedrijven met meer dan 50 werknemers:
De tweede die een award ontving was Maarten Decock, Technical Writer CE & homologation bij Dewulf, die naast de ontwikkeling van gebruikershandleidingen van het productprogramma zorgt voor de opvolging van de norm- en regelgeving.

3. Non-profit organisaties, academici en publieke instellingen:
De derde was Bart Van der Spiegel, expert Energy Management bij Infrabel en voorzitter van het UIC Energy Efficiency en CO2 Network .

4. Experten jonger dan 35 jaar:
Tenslotte ontving ook Ine Schaeps, consultant bij PROCOS Groep, een award. Ze is lid van het “technical committee” van ISO dat de nieuwe Facility Management System norm ISO 41001 voorbereidt en dit op internationaal niveau.

Het belang van normen voor het Belgische bedrijfsleven

Experten zijn deskundig binnen een bepaald domein. Ze schrijven mee aan normontwerpen, delen hun kennis en ontwikkelen normen in een normalisatiecommissie. Zowel bedrijven, overheden als maatschappelijke actoren kunnen experten afvaardigen.

Maar wat is een norm? Een norm is een afspraak over een product, een dienst of een proces en biedt tal van voordelen:

  • kostenbesparing – dankzij meer efficiëntie en een hogere kwaliteit van je bedrijfsprocessen;
  • exportkansen – je producten of diensten worden makkelijker aanvaard in andere landen;
  • innovatie – het delen van kennis en nieuwe technieken wordt eenvoudiger;
  • klantentevredenheid – door een verhoging van de kwaliteit van je producten of diensten;
  • duurzaamheid – door het op punt stellen van milieuvriendelijke, veilige en duurzame producten of processen.

Experten investeren dus een aanzienlijk deel van hun tijd en energie in de ontwikkeling van normen. “Zij verdienen absoluut een blijk van appreciatie. Daarom organiseerden we voor de derde keer op jaarlijkse basis ons dankevenement voor hen”, duidt Johan Haelterman.