Infrabel: “De toepassing van normen garandeert de interoperabiliteit van het spoorwegsysteem”

dit is de taalnl

Infrabel: “De toepassing van normen garandeert de interoperabiliteit van het spoorwegsysteem”

Infrabel bouwt, onderhoudt en vernieuwt de Belgische spoorweginfrastructuur. Daarnaast coördineert en bewaakt ze alle treinen die op het Belgische spoorwegnet rijden, en verkoopt ze treinroutes aan spoorwegondernemingen. Infrabel heeft meer dan 10.000 werknemers in dienst en realiseerde in 2020 een operationele omzet van 1,43 miljard euro. Enkele maanden geleden interviewden we Jan Mys, Asset Manager bij Infrabel. Hij legt uit hoe normen hen daarbij helpen.

 

Waarom gebruikt Infrabel normen?

Jan Mys: “De Europese Unie wil de interoperabiliteit van haar spoorwegsysteem waarborgen. Daarom is de toepassing van normen in de Europese spoorwegsector van essentieel belang. Infrastructuurcomponenten zoals rails zijn extreem gestandaardiseerd met maar drie tot vier bedrijven die rails produceren. Spoorwegdwarsliggers en wissels daarentegen zijn heel wat minder gestandaardiseerd. Ze zijn in elk land verschillend wat de uitwisseling tussen die markten erg belemmerd.”

 

Welke normen past Infrabel toe?

“Wij, en onze contractanten, gebruiken RAMS. Dat framework verzekert dat we spoorwegsystemen ontwerpen, bouwen en exploiteren volgens alle kritieke factoren voor betrouwbaarheid (Reliability), beschikbaarheid (Availability), onderhoudbaarheid (Maintainability) en veiligheid (Safety). RAMS-activiteiten moeten voldoen aan CENELEC EN50126 (specificaties en demonstratie voor RAMS), EN50128 (softwaresystemen voor signalering), en EN50129 (elektronische systemen voor signalering).”

 

Zijn er nog andere normen die jullie toepassen?

“Ja, bijvoorbeeld om de geometrie van het spoor te meten. Structurele berekeningen zijn gebaseerd op Eurocodes. Dit zijn uniforme bouwnormen voor alle Europese landen. Dat maakt de gemeenschappelijke aanpak mogelijk voor het ontwerp van civieltechnische constructies en producten. Van onze leveranciers eisen we dat zij voldoen aan bepaalde management- en productnormen (bijv. voor spoorwegonderhoudsapparatuur). We voeren verschillende kwaliteitsaudits bij hen uit die de kwaliteit naar een hoger niveau tillen.

Zelf passen we ook verschillende managementnormen toe, onder andere voor kwaliteit (ISO 9000), milieu (ISO 14000), gezondheid en veiligheid (OHSAS 18000) en vermogensbeheer (ISO 55000). Zo vermijden we uitgebreide controleprocedures van de Nationale Veiligheidsautoriteit die de exploitatievergunningen verleent. Kortom, normen helpen ons sterk om onze prioriteiten te vervullen: veiligheid, stiptheid, capaciteit, financiële gezondheid, en milieu- en sociale verantwoordelijkheid.”

 

Dit is een case uit de “Marktstudie VUB: normen hebben positieve impact op onze economie”

Benieuwd naar meer cijfers en inzichten?

Vraag de position paper van het NBN aan: