Klantgerichtheid is dé basis voor een succesvol bedrijf

dit is de taalnl

Klantgerichtheid is dé basis voor een succesvol bedrijf

Klantgericht werken is een absolute voorwaarde om succesvol te blijven als organisatie. Daarom is bij veel bedrijven het behouden en verbeteren van de klanttevredenheid een doelstelling in hun bedrijfsstrategie. Hoe je dat doet? Met ISO 9001. 
 

Kwaliteit en klantgerichtheid

De laatste jaren is het kwaliteitsvraagstuk verschoven van ‘product of service ’ naar ‘proces’. De uiteindelijke kwaliteit van jouw product of service is afhankelijk van alle stappen in het productieproces. Een procesgerichtere aanpak laat toe om klantgerichter te werken. Bij een klantgerichte aanpak denk je ruimer dan het ‘product’ of de ‘service’. De focus verschuift naar ‘proces’ en ‘klant’. Een kwaliteitssysteem is er in de eerste plaats om ervoor te zorgen dat de wensen en eisen van klanten worden gerealiseerd. Zet jouw organisatie zich in om ook de achterliggende behoeften van de klant te ontdekken en effectief in te vullen? Dan zijn tevreden klanten en dus ook een bloeiende organisatie het resultaat.

Case Hafibo: Kwaliteit en klanttevredenheid verbeteren dankzij normen

Hafibo is een goed voorbeeld van hoe meer klantgericht denken de klantentevredenheid vergroot. Hafibo is een metaalverwerkend bedrijf met vijftig werknemers. Het bedrijf is actief in de plaatbewerking, constructiewerken en industriële buisleidingen in staal en inox. Hafibo had in het verleden regelmatig discussies met klanten over de invulling van het begrip kwaliteit. Hoewel het bedrijf zelf overtuigd was van de goede kwaliteit, was het niet evident om dat objectief aan te tonen. Dankzij het invoeren en hanteren van normen, wordt de kwaliteit nu objectief beoordeeld. Normen vormen nu een vast referentiekader om afspraken te maken met klanten en leveranciers. Alle stappen in de waardeketen zijn doordrongen van normen. Daardoor is de klantentevredenheid gestegen.

Kwaliteitsmanagement ISO 9001

Klanttevredenheid is een van de belangrijkste onderwerpen uit de ISO 9001-norm. Toch kijken organisaties er vaak tegenop om actief te werken op klanttevredenheid. Terwijl de meest succesvolle organisaties juist excelleren op het gebied van klantgerichtheid. Het ISO 9001:2015-kwaliteitsmanagementsysteem stelt een aantal basiseisen als belangrijkste vereisten voor klantentevredenheid. De belangrijkste basiseis: het klantgericht werken en het monitoren ervan. Zo wordt de tevredenheid van de klant de basisvoorwaarde voor het succes en de continuïteit van jouw organisatie.

Een opleiding volgen in kwaliteitsmanagement (ISO 9001)?

NBN Learning Solutions biedt een E-learning ISO 9001 aan voor als je de basiskennis snel onder de knie wil krijgen.

Wens je je expertise rond ISO 9001 verder uit te diepen? Dan is de Master Track ISO 9001 dé geknipte opleiding voor jou.

Aan de slag met ISO 9001

Wil je direct aan de slag met kwaliteit en klantgerichtheid? Koop dan de norm ISO 9001 aan.