Normen: een meerwaarde voor je kmo
Katapulteer je kmo naar een hoger niveau. Vraag onze white paper aan: Normen als essentieel instrument voor jouw kmo.
Een norm is een afspraak over een product of dienst, proces of methode. Die afspraak wordt vastgelegd in een document en goedgekeurd door een erkende normalisatie-instelling. In België is dat het Bureau voor Normalisatie (NBN). Het NBN waakt er bovendien over dat iedereen kan deelnemen aan de normontwikkeling, en dat de partijen tot een consensus komen.
Elk jaar komen er nieuwe normen bij. En omdat onze maatschappij, economie, materialen, technologieën en methodes evolueren, worden bestaande normen regelmatig herzien en geactualiseerd. Gemiddeld gebeurt dat elke vijf jaar.
Ruwweg verdelen we normen in vier categorieën:
De toepassing van normen is niet verplicht, tenzij de norm de basis is voor wettelijke vereisten. Zoals de CE-markering die aangeeft dat een product voldoet aan bepaalde minimumvereisten volgens de Europese regelgeving. Maar vaak is het een vrijwillige keuze van producenten, leveranciers en klanten. Pas jij normen toe? Dan levert dat je vaak veel voordelen op: normen staan voor goed vakmanschap in alle sectoren. En ze vergemakkelijken je export.
Katapulteer je kmo naar een hoger niveau. Vraag onze white paper aan: Normen als essentieel instrument voor jouw kmo.