Normen zorgen mee voor ergonomie en veiligheid op onze scholen

Op 1 september begint het nieuwe schooljaar. Sinds enkele jaren is er meer aandacht voor ergonomie en veiligheid in de schoolomgeving. Meer bepaald de schoolgebouwen, het meubilair en uitrusting die in de klaslokalen wordt gebruikt. Normen dragen daarvoor hun steentje bij.

De Europese norm NBN EN 14434 ‘Schrijfborden voor onderwijsinstellingen’ specificeert ergonomische, technische en veiligheidseisen voor aan de muur hangende en staande schrijfborden in klaslokalen en auditoria op scholen en universiteiten. Zo zijn er hoogteverstelbare schrijfborden met meerdere schrijfvlakken, die zorgen voor een correcte ergonomische hoogte voor zowel de leraar als de leerlingen. De norm bevat bepalingen die met name verkeerd gebruik en ongelukken bij normaal gebruik van schrijfborden vermijden.

Een ander voorbeeld is NBN EN 12503 ‘Sportmatten’ (7 delen). Deze norm beschrijft eisen voor acht soorten sportmatten. Deze gaan onder andere over schokdemping, antislip-eigenschappen van de onderkant en wrijvingseigenschappen van de bovenkant. Zo kunnen de leerlingen veilig turnen en sporten!

De norm NBN EN 1729 ‘Meubelen – Stoelen en tafels voor onderwijsinstellingen’ (2 delen), gaat over ergonomisch schoolmeubilair. De norm bepaalt 8 productcategorieën van stoelen met een verschillende kleurcodering, op basis van de onderbeenlengte van de leerling. Idealiter zouden in eenzelfde klas stoelen en tafels moeten staan die verschillend zijn in hoogte omdat ook de lichaamslengte van leerlingen uiteenlopend is. In de praktijk is dit natuurlijk niet realiseerbaar, maar de norm geeft wel een goede indicatie van de aangepaste afmetingen voor een groep leerlingen van dezelfde leeftijd. Voor de tafel geldt als vuistregel dat de bladhoogte afgestemd is op de ellebooghoogte.

Er bestaan ook Belgische nationale normen in verband met schoolgebouwen. Zo is er de norm NBN S 01-400-2 ‘Akoestische criteria voor schoolgebouwen’, die waarden bevat voor geluidsisolatie tussen verschillende lokalen (bv. binnenspeelplaats, leslokaal, studielokaal…). Er worden ook eisen gesteld aan de nagalmtijd in lokalen, die immers sterk de spraakverstaanbaarheid kan beïnvloeden. De norm NBN S 21-204 ‘Brandbeveiliging van de gebouwen – Schoolgebouwen – Algemene eisen en reactie bij brand’, behandelt ten slotte de brandbeveiliging en brandwerendheid van schoolgebouwen.

Al deze normen zorgen voor comfort en veiligheid voor de leerlingen op school. Dankzij de aandacht voor ergonomie en veiligheid blijven de leerlingen gevrijwaard van fysieke ongemakken (rugklachten, slechte houding) en letsels die een weerslag kunnen hebben op hun verdere leven.