Prijzen vergelijken wordt binnenkort makkelijker

Winkelen is in de supermarkt of in een grootwarenhuis kan best tijdrovend zijn. Er bestaan zoveel verschillende producten. Daarnaast ook veel dezelfde producten maar telkens van een ander merk. Sta je soms ook lang te kiezen en te vergelijken? Om toch maar het beste product eruit te halen aan de laagste prijs?

Binnenkort zal je tijd én geld kunnen besparen. Want er is een norm in de maak die prijsvergelijkingen makkelijker maakt.

Prijs per eenheid

Consumenten hanteren meer en meer de prijs als beslissende factor om iets dan wel of niet te kopen. Maar tegenwoordig bestaan er zoveel verschillende producten en is de concurrentie zo groot, dat keuzes maken écht niet meer eenvoudig is. Het zou toch veel handiger zijn als de prijs per eenheid bij elk product staat aangeduid? Dat maakt alles heel transparant. En op die manier kan je makkelijker de juiste prijs vergelijken.

Zo weet je bijvoorbeeld perfect of één rol wc-papier duurder is bij merk X dan bij merk Y. Als het ene merk ze verpakt per 6 rollen en de andere per 8 rollen is het veel moeilijker om de échte prijs per rol na te gaan.

Sommige supermarkten doen het al, maar lang niet allemaal. Daar bestaan namelijk geen concrete afspraken rond. En dat zou een norm kunnen oplossen.

Norm in de maak

Om prijsvergelijkingen te vereenvoudigen, is de werkgroep ISO/PC 294 – Guidance on unit pricing opgericht. Deze werkt momenteel aan een nieuwe internationale norm. Deze zal guidelines en regels beschrijven rond het gebruik van eenheidsprijzen. Tegen einde 2017 zal deze norm beschikbaar zijn bij het NBN.

Voordelen van een nieuwe norm

Deze norm zal zowel de consument als de handelaar ten goede komen. Als klant zal je dankzij geafficheerde eenheidsprijzen veel makkelijker prijzen kunnen vergelijken en dus geld besparen. En de handelaar geniet daarvan onder vorm van hogere klantentevredenheid en dus ook een hogere loyaliteit. Een win-winsituatie, dus.

Wil je als expert ook graag deelnemen in de werkgroep? Stuur ons een mailtje naar marketing@nbn.be. We helpen je graag.