Waarom het NBN voluit voor ISO 9001-certificatie gaat

Onlangs behaalde het NBN met glans het ISO 9001-certificaat. Daarmee voegt het Bureau voor Normalisatie niet alleen de daad bij het woord maar bewijst het ook over  een goed geolied kwaliteitsmanagementsysteem  te beschikken. Het doel? De klanten een nog betere service aanbieden. 
 
Al in 2016 startte het NBN het traject voor ISO 9001-certificatie op. Dit zijn enkele redenen waarom het NBN deze certificatie koste wat het kost wilde behalen.

1. De klant centraal plaatsen

Het ISO 9001-certificaat is de kroon op het kwaliteitsmanagementsysteem. Door zo’n systeem te implementeren, kan het NBN de klant centraal zetten in alles wat het doet.
 
Dat geldt uiteraard ook voor andere organisaties, groot of klein. Met een kwaliteitsmanagementsysteem waak je erover dat je de noden van je klanten altijd efficiënt beantwoordt, iets waar zowel je klanttevredenheid als je bedrijfsresultaten baat bij hebben.

2. Efficiënter werken

Een kwaliteitsmanagementsysteem staat bovendien garant voor gestroomlijnde processen die door iedereen binnen je organisatie worden begrepen. De voordelen daarvan zijn legio. Niet alleen verhoogt je efficiëntie en productiviteit, je verlaagt ook het interne kostenplaatje binnen je organisatie.

3. Doelstellingen scherpstellen

Verder helpt een kwaliteitsmanagementsysteem je om de algemene context waarbinnen je organisatie actief is, in kaart te brengen. Zo krijg je inzicht in de impact van je activiteiten op je doelgroepen, wat ze van jouw organisatie verwachten enzovoort. Een ideale basis om haalbare en realistische bedrijfsdoelstellingen te bepalen en nieuwe opportuniteiten te spotten.

Daar blijft het niet bij

Er zijn nog heel wat andere voordelen van een kwaliteitsmanagementsysteem volgens ISO 9001. Zo kan het je helpen om aan bepaalde regelgevingen te voldoen of om specifieke risico’s voor je organisatie te identificeren. Sommige sectoren of klanten vragen bovendien om een ISO 9001-certificatie vóór ze beslissen om met jou in zee gaan. Dat betekent dat de norm dus ook nieuwe markten voor je organisatie kan openen.
 
Bekijk hier het ISO 9001-certificaat van het NBN.
 
Wil je meer weten over de voordelen van ISO 9001? Contacteer ons. Om de norm aan te kopen, kan je terecht in de e-shop van het NBN.