Normen: een onbetwistbare meerwaarde voor je kmo

Goede afspraken maken goede vrienden. En daarvoor zijn er normen. Van het A4-formaat voor papier en het 4G-netwerk tot afspraken rond veiligheid of kwaliteit: normen zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Zo hebben ze ook een grote impact op de manier waarop we werken. Stond je al eens stil bij de impact van normen op jouw kmo? En wist je dat je ook zelf kan meewerken aan de ontwikkeling van normen?

Wat is een norm?

Een norm is een afspraak over een product, dienst of proces. Die afspraak is geen bindende verplichting, maar wordt vrijwillig toegepast door iedereen die daar belang bij heeft. Door in wetgeving naar een norm te verwijzen, maak je de toepassing ervan verplicht. Dat kan bijvoorbeeld om consumenten of werknemers beter te beschermen. Verder maak je normen ook afdwingbaar door ernaar te verwijzen in contracten of in het kader van certificatie.
 

42.000
normen zijn er momenteel
beschikbaar bij het NBN.

 

5 redenen om normen te gebruiken

Normen zijn er in alle vormen en rond de meest diverse topics. Waarom je als kmo normen zou gebruiken? Er zijn heel wat voordelen:
  • kostenbesparingen – dankzij meer efficiëntie en een hogere kwaliteit van je bedrijfsprocessen;
  • exportkansen – je producten of diensten worden makkelijker aanvaard in andere landen;
  • innovatie – het delen van kennis en nieuwe technieken wordt eenvoudiger;
  • klantentevredenheid – door een verhoging van de kwaliteit van je producten of diensten;
  • duurzaamheid – normen helpen bij het op punt stellen van milieuvriendelijke, veilige en duurzame producten of processen.
 
Hoe kan je als kmo normen gebruiken? Wat zijn de voordelen? En staan ze, bijvoorbeeld, innovatie niet in de weg? Download onze whitepaper.

Normen in jouw kmo

Door normen te gebruiken geef je je business een boost. Maar wist je dat je ook zelf normen kan mee ontwikkelen?
 
Het NBN, Bureau voor Normalisatie, faciliteert in België de ontwikkeling van normen. Dat doet het via normcommissies: het NBN brengt experten samen zodat zij de norm die betrekking heeft op hun specialisatiedomein kunnen ontwikkelen. Onder die experten zijn heel wat vertegenwoordigers van kmo’s. Waarom ze deelnemen? Door aan de normontwikkeling deel te nemen, blijf je je concurrenten een stap voor:
  • je leert – je bent als eerste op de hoogte van toekomstige ontwikkelingen en trends;
  • je netwerkt – je wisselt permanent van gedachten met andere experten;
  • je beïnvloedt – je oefent invloed uit tijdens het normontwikkelingsproces.
 
Het NBN heeft jouw ervaring en expertise nodig! Meld je aan als expert.
 
2.637
Belgische experten helpen het
NBN bij het ontwikkelen van
normen.

 

Over het NBN

Het NBN is, samen met zijn sectorale operatoren, het Belgische kenniscentrum voor alle activiteiten die verband houden met normalisatie. Wij helpen bedrijven, consumenten, overheden en andere belanghebbenden te streven naar meer kwaliteit door diensten te leveren die betrekking hebben op de ontwikkeling, publicatie, verspreiding en het gebruik van normen. Daarnaast geeft het NBN ook opleidingen over het gebruik van managementnormen.
 
Elke maand updates over normen en onze werking? Schrijf je in voor de NBN-nieuwsbrief.
 
Heb je vragen over normen of normalisatie? Contacteer ons.