Waarom onze klanten normen gebruiken

24/3/2023
Rony Haentjens

Normen, best practices … Heb je er al van gehoord maar begrijp je nog niet hoe ze meerwaarde bieden voor jouw bedrijf? Gebruik je bepaalde normen al binnen jouw bedrijf, maar ben je niet bekend met wat normen nog te bieden hebben?

Of je nu zoekt naar betere manieren om samen te werken met stakeholders, of een objectieve maatstaf om producten met elkaar te vergelijken beoogt, normen kunnen je daarmee helpen.  

Wat zijn normen? Waarvoor gebruik je normen? En waarom zijn ze belangrijk? Laat je inspireren door deze specialisten, de gebruikers van normen:  

Aan het woord zijn:

  • Nele Cattoor van textielgroep Beaulieu
  • Gunter Mathieu van drinkwaterbedrijf De Watergroep
  • Vera De Glas van beschermkledijproducent Sioen  
  • Rony Haentjens van Niko, groothandel in schakelaars en stopcontacten  
  • Hervé Camerlynck van Febelcem, de Federatie van de Belgische Cementnijverheid  
  • Bernard Fieremans van verpakkingsspecialist Gaasch Packaging

Wat zijn normen?

Normen zijn best practices. Ze beschrijven de beste manier om iets te doen. Onze normgebruikers vullen dit elk op hun eigen manier in. Nele: “Een norm is een onderlinge afspraak tussen stakeholders met regels voor producten, management, of processen.” Een norm is dus een document waarin technische vereisten staan waaraan een product of dienst moet voldoen. “Klopt”, vult Vera aan, “Een norm definieert kwaliteitseisen, veiligheidseisen en betrouwbaarheidseisen.”

  • Nele, Gunter, Vera, Bernard en Rony leggen uit hoe zij normen zien.

Waarvoor gebruik je normen?

Normen worden vaak in het hele bedrijf gebruikt. “Vanaf de start van een project worden normen al vooropgesteld. Zo kunnen we ze doorheen het volledige ontwikkeltraject aftoetsen. Maar ook in onze productieafdeling gebruiken we normen. Bijvoorbeeld normen met machinerichtlijnen. Op managementniveau zijn managementnormen zoals ISO 9001 of ISO 14000 nuttig”, vertelt Rony. Ook Gunter gebruikt dagelijks normen: “Wij schrijven technische vereisten voor bijvoorbeeld drinkwatermaterialen. Normen zijn ons eerste uitgangspunt om een nieuw technisch voorschrift op te maken.”

  • Rony, Gunter en Bernard vertellen waarvoor ze normen gebruiken.

Waarom zijn normen belangrijk?

Dat normen belangrijk zijn, daar zijn alle gebruikers het over eens. “Normen creëren een gemeenschappelijke taal. Ze zijn een houvast”, vindt Nele. “Die gemeenschappelijke taal van normen bevordert de dialoog met andere sectoren”, bevestigt Hervé. “In normen zit heel veel expertise. Normen ontwikkelen is een proces dat jaren in beslag neemt. Heel veel experten werken eraan mee. Normen niet gebruiken zou zonde zijn. Tenslotte zit al die expertise in deze documenten vervat”, vult Rony aan.

  • Nele, Hervé en Rony lichten toe waarom normen van belang zijn in hun bedrijf.

Ook voor Vera, Bernard en Gunter zijn normen essentieel. Vera: “Kennis van normen is voor ons uiterst belangrijk omdat onze producten volgens normen op de markt worden gebracht. Een grondige en duidelijke kennis van normen is daarom cruciaal voor onze markt en ons bedrijf.” Gunter besluit: “Het gebruik van normen vinden we heel belangrijk omdat ze ervoor zorgen dat we de lat voor iedereen gelijkleggen. Zo kunnen we de aangeboden producten objectief ten opzichte van elkaar beoordelen en kwantificeren.”

  • Vera, Bernard en Gunter verklaren waarom normen essentieel zijn voor hen.

Ook aan de slag met normen?

Ontdek de meestgebruikte managementsystemen.

Managementsystemen

Koop normen aan in ons normenplatform.

Normen kopen

Bedankt voor je interesse!
De link naar de whitepaper over normen voor kmo's werd naar jouw e-mailadres verzonden.
Je kan hem hieronder ook meteen downloaden.
Oeps, er ging iets mis. Probeer het later opnieuw, of neem meteen contact op met info@nbn.be.

Gerelateerde artikels

Bekijk alle artikels
Arrow pointing right