ISO 9001 – Kwaliteitsmanagement

Leer de toonaangevende norm voor kwaliteitsmanagement kennen en ontdek de voordelen voor je organisatie. Verbeter klanttevredenheid, verhoog efficiëntie en blijf concurrentievoordeel behalen met ISO 9001.
kwaliteitsmanagement met ISO 9001

Wat is ISO 9001

ISO 9001 is een internationale norm voor kwaliteitsmanagement. Het biedt een raamwerk voor organisaties om processen te implementeren die ervoor zorgen dat producten en diensten voldoen aan de eisen van klanten en relevante regelgeving. De norm ISO 9001 is ontworpen om kwaliteitsbewustzijn van je organisatie te verhogen via een cyclus van vier stappen: plannen, uitvoeren, controleren en bijstellen. Zo zorg je voor een continue kwaliteitsverbetering.

NBN EN ISO 9001:2015

Actief
Kwaliteitsmanagement - Eisen

De voordelen van ISO 9001

Hogere omzet

Je speelt voortdurend in op de behoeften van je klanten en verhoogt hun tevredenheid. Zo zet je ze op de eerste plaats. Gevolg: je zorgt voor klantenbinding, trekt nieuwe klanten aan en verhoogt je omzet.

Aantoonbare kwaliteit

Met het kwaliteitsmanagementsysteem van ISO 9001 toon je je klanten en andere belanghebbenden dat je hoogwaardige en betrouwbare producten of diensten levert.

Lagere kosten

Dankzij de vierstappencyclus verminder je de kans op fouten. Je organisatie werkt ook efficiënter, waardoor je er minder tijd en middelen in hoeft te investeren.

Grotere flexibilteit

Je focust sterk op risico's en kansen. Zo speel je optimaal in op veranderingen in de markt en je organisatie. Dankzij dit sterke aanpassingsvermogen blijf je de concurrentie een stapje voor.

Nieuwe markten

Is je organisatie internationaal actief? Dan is ISO 9001 een belangrijk hulpmiddel om nieuwe klanten binnen te halen.

Meer klantentevredenheid

Je zegt niet alleen dat je klantgericht werkt, maar je doet het ook. Door tegemoet te komen aan hun verwachtingen en behoeften, of ze zelfs te overstijgen.

Op maat van elke organisatie

Je kan ISO 9001 gebruiken voor elk type organisatie: klein of groot, privé of publiek, ngo, hogeschool, ziekenhuis ...

Sterk engagement

Je betrekt je eigen medewerkers actief bij het kwaliteitsmanagementsysteem. Zo krijgen ze meer verantwoordelijkheid en vertrouwen. Dat leidt tot een hogere productiviteit, betere besluitvorming en meer tevredenheid op de werkvloer.
Toon alle voordelen
Toon minder voordelen
“Bij Sioen Coating – onze grootste afdeling – lanceerden we het ISO 9001-kwaliteitsmanagementsysteem op vraag van onze klanten. Intussen werd het ook een echt managementinstrument. Als toekomstgericht bedrijf denken we actief na over interne en externe risico’s, spelen we onze sterktes goed uit en pakken we onze zwaktes doelgericht aan. ISO 9001 zet daarbij de lijnen uit. De norm is door de jaren heen uitgegroeid tot een wereldwijde referentie voor bedrijven die willen excelleren, net als Sioen.”
Guy Rigolle
Quality Manager Sioen Coating branch of Sioen Industries

ISO 9001 certificering

Wil je de correcte implementatie van norm ISO 9001 laten vaststellen door een onafhankelijke instelling? Dat heet certificatie. Het is een schriftelijk bewijs dat je aan alle vereisten van de norm ISO 9001 voldoet.

Opgelet! Hoewel ISO en NBN de ontwikkeling van deze normen faciliteren, zijn deze organisaties niet betrokken bij de certificatie ervan.

Wil je meer informatie over certificatie, welke instellingen er certificeren en hoe je je organisatie klaarstoomt voor certificatie? Lees er meer over op onze pagina certificatie of in onze gratis whitepaper over certificatie.

Download de certificatie whitepaper

Meewerken aan ISO 9001

In de normcommissie Kwaliteitsmanagement werken verschillende organisaties en instellingen samen om afspraken te maken over uiteenlopende aspecten van kwaliteitsmanagement. Wil je weten hoe jij of jouw organisatie kan deelnemen aan deze commissie? Ontdek hoe jij en je organisatie de volgende versie van ISO 9001, dé norm voor kwaliteitsmanagement, wereldwijd, mee vorm kan geven.

Lees meer over de normcommissie Kwaliteitsmanagement

Veelgestelde vragen over ISO 9001

Interessante evenementen & opleidingen

Bekijk de volledige kalender
Arrow pointing right
Qualitymanagement

Master Track ISO 9001 - Nederlandstalig

01/04/2025 - 27/05/2025
location pin icon
Brussel
Language icon
Nederlands
Volg de Master Track ISO 9001 en word specialist in deze internationale kwaliteitsnorm.
Lees verder
Arrow pointing right
Qualitymanagement

Master Track ISO 9001 - Franstalig

14/04/2025 - 02/06/2025
location pin icon
Hôtel Les 3 Clés, Chaussée de Namur, 17 B-5030 Gembloux
Language icon
Frans
Volg de Master Track ISO 9001 en word specialist in deze internationale kwaliteitsnorm.
Lees verder
Arrow pointing right
Quality management

E-learning ISO 9001 - Engelstalig

Doorlopend
location pin icon
Online
Language icon
Engels
Als je de basis van ISO 9001 onder de knie wil krijgen, is dit de perfecte opleiding voor jou.
Lees verder
Arrow pointing right

Relevante artikels

Bekijk alle artikels
Arrow pointing right