Normen zijn best practices. Ze beschrijven de beste manier om iets te doen. Zoals het maken van een product, het leveren van een dienst of het beheren van een proces. Denk maar aan het A4-papierformaat, het 4G-netwerk of afspraken rond brandveiligheid.
Kmo’s die normen gebruiken, ontdekken heel wat voordelen:
Oystershell (15 werknemers) produceert farmaceutische producten die zonder voorschrift in de apotheek worden verkocht. Het bedrijf ontwikkelde een nieuw soort siliconehoudend product om hoofdluizen te bestrijden. Door Europese regelgeving was Oystershell verplicht om de kwaliteitsnorm NBN EN ISO 13485 Medische Hulpmiddelen toe te passen.
Vandaag is Oystershell ISO 13485-gecertificeerd. Resultaat? Een grotere geloofwaardigheid van het bedrijf, meer klanten, de ontwikkeling van heel wat nieuwe producten en een vlottere export naar andere Europese landen en zelfs naar groeimarkten als Azië of Zuid-Amerika.
Van Eycken produceert, levert en plaatst metaalconstructies in de sector van infrastructuurwerken. De kmo zet volop in op innovatie. De voertuigkerende barriers die voldoen aan de Europese norm NBN EN 1317 zijn daar het beste bewijs van. Toen in 2006 het gebruik van Europees gecertificeerde vangrails werd verplicht, besloot het familiebedrijf om ze zelf te ontwikkelen en te produceren. Ze hanteerden daarbij de strenge NBN EN 1317-norm. Na verschillende jaren van trial-and-error heeft Van Eycken vandaag zes verschillende vangrails conform de NBN EN 1317-norm. Ze voldoen allemaal aan de hoogste kwaliteitseisen en waarborgende gevraagde garanties.
Het bedrijf is nu een van de weinige Belgische producenten tussen de grote buitenlandse bedrijven. “Als kmo het terrein van de grote spelers betreden, is spannend én leerrijk”, vertelt Annemie Van Eycken. “Bovendien is onze omzet gestegen. De productie in eigen handen én land houden voelt juist aan.”
De beslissing om een norm te gaan toepassen is een grote stap voor je kmo. Kleinere bedrijven moeten zorgvuldig overwegen welke normen het meeste voordeel bieden. De normkeuze hangt af van wat je met je bedrijf wil bereiken: