ISO 10008: kwaliteitsmanagement – klanttevredenheid – richtlijnen voor elektronische business-to-consumer handelstransacties kreeg een update. De norm leidt elektronische handelstransacties tussen ondernemers en consumenten in goede banen.
ISO 10008 begeleidt je bij het invoeren en onderhouden van een effectief en efficiënt B2C ECT-systeem (business-to-consumer electronic commerce transaction) binnen je organisatie.
Of simpeler gezegd: een systeem dat je bedrijf helpt bij de onlineverkoop van je producten of diensten aan de consument. Op een eerlijke, transparante en veilige manier.
De focus ligt hierbij op bedrijven die rechtstreeks producten en diensten aanbieden en leveren aan consumenten. De bedoeling is om het vertrouwen van consumenten in B2C ECT’s te vergroten én de tevredenheid van klanten te verhogen.
Elektronische handel is gemakkelijk. Consumenten kunnen zoeken en kiezen uit een breed gamma aan producten en diensten, zelfs over de landsgrenzen heen. Toch mist een elektronische aankoop het voordeel van persoonlijk contact én ontbreekt soms de consumentenbescherming die je gewend bent.
Dan komt een B2C ECT-systeem goed van pas, want:
Deze tweede editie werd technisch herzien en vervangt zijn voorganger uit 2013. De grootste wijziging is dat de norm nu:
De nieuwe norm aankopen?
De vernieuwde norm voor elektronische B2C-handelstransacties is beschikbaar in onze e-shop.
Meer weten over de norm voor kwaliteitsmanagement?
ISO 10008 helpt je om de klanttevredenheid te verhogen binnen je ISO 9001-kwaliteitsmanagementsysteem.
Alle normen voor kwaliteitsmanagement op een rij
Wil je weten welke normen de continue kwaliteit van je diensten of producten garanderen?
Themapagina kwaliteitsmanagement