Goede afspraken tussen kopers en verkopers bij e-commerce

3/2/2023
Decorative

ISO 10008: kwaliteitsmanagement – klanttevredenheid – richtlijnen voor elektronische business-to-consumer handelstransacties kreeg een update. De norm leidt elektronische handelstransacties tussen ondernemers en consumenten in goede banen.

Wat is ISO 10008?

ISO 10008 begeleidt je bij het invoeren en onderhouden van een effectief en efficiënt B2C ECT-systeem (business-to-consumer electronic commerce transaction) binnen je organisatie.

Of simpeler gezegd: een systeem dat je bedrijf helpt bij de onlineverkoop van je producten of diensten aan de consument. Op een eerlijke, transparante en veilige manier.

De focus ligt hierbij op bedrijven die rechtstreeks producten en diensten aanbieden en leveren aan consumenten. De bedoeling is om het vertrouwen van consumenten in B2C ECT’s te vergroten én de tevredenheid van klanten te verhogen.

Wat zijn de voordelen van ISO 10008?

Elektronische handel is gemakkelijk. Consumenten kunnen zoeken en kiezen uit een breed gamma aan producten en diensten, zelfs over de landsgrenzen heen. Toch mist een elektronische aankoop het voordeel van persoonlijk contact én ontbreekt soms de consumentenbescherming die je gewend bent.

Dan komt een B2C ECT-systeem goed van pas, want:

  • het biedt een basis voor consumenten om meer vertrouwen te hebben in e-commerce
  • het vergroot het vermogen van organisaties om consumenten tevreden te stellen
  • het vermindert klachten en geschillen

Wat is er veranderd in de nieuwe versie?

Deze tweede editie werd technisch herzien en vervangt zijn voorganger uit 2013. De grootste wijziging is dat de norm nu:

  • volledig is afgestemd op ISO 9000:2015 (kwaliteitsmanagementsystemen – grondbeginselen en verklarende woordenlijst)
  • volledig is afgestemd op ISO 9001:2015 (kwaliteitsmanagementsystemen – eisen)
  • beter is aangepast aan ISO 10001 (kwaliteitsmanagement – klanttevredenheid – richtlijnen voor gedragscodes voor organisaties)
  • beter is aangepast aan ISO 10002 (kwaliteitsmanagement – klanttevredenheid – richtlijnen voor klachtenbehandeling in organisaties)
  • beter is aangepast aan ISO 10003 (kwaliteitsmanagement – klanttevredenheid – richtlijnen voor geschillenbeslechting buiten organisaties)
  • beter is aangepast aan ISO 10004 (kwaliteitsmanagement – klanttevredenheid – richtlijnen voor monitoring en meting)

De nieuwe norm aankopen?

De vernieuwde norm voor elektronische B2C-handelstransacties is beschikbaar in onze e-shop.

E-shop

Meer weten over de norm voor kwaliteitsmanagement?

ISO 10008 helpt je om de klanttevredenheid te verhogen binnen je ISO 9001-kwaliteitsmanagementsysteem.

Lees meer over ISO 9001

Alle normen voor kwaliteitsmanagement op een rij

Wil je weten welke normen de continue kwaliteit van je diensten of producten garanderen?

Themapagina kwaliteitsmanagement

Bedankt voor je interesse!
De link naar de whitepaper over normen voor kmo's werd naar jouw e-mailadres verzonden.
Je kan hem hieronder ook meteen downloaden.
Oeps, er ging iets mis. Probeer het later opnieuw, of neem meteen contact op met info@nbn.be.

Gerelateerde artikels

Bekijk alle artikels
Arrow pointing right