Ga naar www.nbn.be en klik bovenaan op de blauwe knop ‘Log in’.
Log je de eerste keer in? Gebruik jouw e-mailadres, huidige wachtwoord en volg de instructies.
Meer info over het nieuwe NBN normenplatform en andere vragen vind je in deze video's.
Ga na of de e-mail van zender portal@nbn.be eventueel in je spam folder terecht is gekomen.
Indien ja, kan je de code daar consulteren. De verificatiecode is slechts éénmalig geldig.
Indien neen, gelieve je IT-support afdeling te contacteren om na te gaan indien de zender portal@nbn.be eventueel geblokkeerd wordt door de e-mail server of firewall van je bedrijf en desgevallend de zender alsnog door te laten. Of contacteer ons via het contactformulier op onze website.
Belgische normen (NBN)
Europese normen (NBN EN)
Internationale normen (ISO, IEC)
ASTM normen (ASTM)
Je vindt ook EUMOS normen en verschillende publicaties terug zoals handboeken, technische rapporten,...
Mijn collectie: alle normen die jij aankocht of gelinkt zijn aan een abonnement of een andere service
Mijn favorieten: een overzicht van alle normen die jij volgt
Mijn aanvragen: een overzicht van al jouw openstaande en voorbije aanvragen
Meldingen: een overzicht van alle meldingen over jouw aanvragen en favorieten
Instellingen: bekijk je profiel, wijzig je wachtwoord, stel je meldingen in en bekijk jouw aanvragen
Wil je op de hoogte gebracht worden wanneer een norm wijzigt, dan kan je deze toevoegen aan ‘Mijn favorieten’. Een addendum of corrigendum op een norm, een nieuwe versie of een bijkomende taalversie zijn updates die je dan automatisch ontvangt.
Je voegt een norm toe aan ‘Mijn Favorieten’ door deze norm te selecteren en op het hartje te klikken aan de rechterkant van je scherm.
Meer info over het nieuwe NBN normenplatform en andere vragen vind je in deze video's.
Jouw collectie bestaat uit normen waar iedereen binnen jouw organisatie toegang toe heeft en normen die voor jou persoonlijk werden aangekocht. Wanneer jij bent ingelogd in je account kom je automatisch in jouw collectie terecht. Telkens wanneer jij je collectie wil bekijken ga je terug naar 'Mijn collectie'.
Meer info over het nieuwe NBN normenplatform en andere vragen vind je in deze video's.
Om een norm aan te vragen kan je deze in de NBN-catalogus opzoeken. Door op de taalversie bij ‘Toegang aanvragen in’ te klikken kan je deze norm aanvragen. Jouw aanvraag wordt dan doorgestuurd naar de beheerder binnen jouw bedrijf ter goedkeuring. Zie je een oogje naast de taal staan, dan zit deze norm al in jouw collectie en kan je deze onmiddellijk raadplegen.
Wanneer je een norm nodig hebt die niet in onze catalogus zit kan je deze aanvragen door op de blauwe knop met ‘Norm aanvragen’ te klikken.
Jouw aanvraag wordt dan bekeken door het NBN-Team en vereist vervolgens de goedkeuring van de beheerder binnen jouw bedrijf.
Vanuit ‘Mijn account’ kan je jouw team beheren. Je krijgt dan een overzicht van alle gebruikers. Je kan deze dan bewerken, de rol aanpassen of verwijderen uit het team door op het icoontje te klikken.
Om een nieuwe gebruiker toe te voegen klik je op de blauwe knop en wordt er een uitnodiging gestuurd per e-mail.
Wanneer een gebruiker niet reageert op de uitnodiging kan je deze e-mail opnieuw versturen.
Vanuit ‘Mijn account’ kan je de aanvragen goedkeuren.
Per aanvraag kan je zien welk teamlid welke norm heeft aangevraagd. Jij kan deze aanvraag vervolgens aanvaarden of weigeren. Wanneer je een aanvraag goedkeurt kan je, afhankelijk van het type aanvraag, de norm toevoegen aan je collectie of de norm aankopen voor de aanvrager.
Wanneer je een aanvraag weigert kan je hier ook de reden meegeven aan de aanvrager.
NBN is verantwoordelijk voor het ontwikkelen en verkopen van normen in België. Daarnaast organiseert NBN ook opleidingen over het gebruik van managementnormen. NBN vertegenwoordigt de belangen van alle Belgische partijen die deelnemen aan normontwikkeling op Belgisch, Europees en internationaal niveau.
Terwijl de teksten die de overheid opstelt (regelgeving) verplicht toepasbaar zijn, zijn normen vrijwillig toepasbaar. Ze hebben dus geen enkel bindend karakter. Normen weerspiegelen best practices rond een product, een dienst, een methode of een proces. Ze zijn ontwikkeld op basis van consensus tussen de betrokken partijen. Bedrijven en organisaties gebruiken normen om de kwaliteitsvereisten en veiligheidsvereisten van hun klanten in te lossen. Regelgeving – een reglement, een contract of een lastenboek – kan wel naar een norm verwijzen. In dat geval is de norm verplicht.
Normalisatie is het proces van ontwikkeling tot publicatie van een norm. Belanghebbende partijen maken afspraken over de specifieke kenmerken van een product, dienst of proces. Normalisatie vindt plaats in commissies met vertegenwoordigers van alle belanghebbenden. Om tot een norm te komen, moeten ze consensus bereiken. Alle deelnemers hebben daarbij eeen evenwaardige stem. Meer weten over normalisatie? Volg de gratis e-learning 'Introductie tot normalisatie'.
Openheid - Transparantie - Consensus
Normalisatie is een proces dat openstaat voor alle partijen die betrokken zijn in het domein waarin de norm in kwestie wordt ontwikkeld. Transparantie is cruciaal want elke partij die deelneemt aan de ontwikkeling van normen heeft toegang tot de Belgische, Europese en/of internationale werkdocumenten, afhankelijk van het betreffende normalisatieproject. Het besluitvormingsproces dat aan de grondslag ligt van normalisatie, is consensus. Alle deelnemers proberen samen tot een compromis te komen. Dit compromis is de consensus over de inhoud van de toekomstige norm.
Het Belgische normalisatiesysteem is gedecentraliseerd: NBN deelt de verantwoordelijkheden met de sectorale operatoren. NBN en de sectorale operatoren beheren de Belgische normencommissies die rond normen werken op Europees en internationaal niveau. De Belgische commissies zijn samengesteld uit experten uit verschillende domeinen. Hun rol bestaat erin om op basis van hun expertise en kennis advies te verlenen bij de ontwikkeling of revisie van normen, zodat de normen op een correcte manier tot stand komen. Op internationaal niveau verdedigt NBN de Belgische belangen als lid van het Europees Comité voor Normalisatie (CEN) en de Internationale Organisatie voor Normalisatie (ISO).
De sectorale operatoren zorgen voor de administratieve en technische opvolging van een of meerdere normalisatiecommissies. Zij zijn elk verantwoordelijk voor een bepaald domein. Sectorale operatoren zijn erkend door de Raad van Bestuur van NBN. Ze handelen in naam en voor rekening van NBN voor bepaalde Technische Commissies (TCs).
Deelnemen aan normontwikkeling biedt heel wat voordelen:
Je bent als eerste op de hoogte van toekomstige ontwikkelingen en trends. Dit versterkt de concurrentiepositie van je organisatie.
Je oefent invloed uit tijdens het normontwikkelingsproces. Daardoor bescherm je de investeringen die je organisatie doet in producten en in onderzoek en ontwikkeling. Maatschappelijke actoren kunnen dankzij hun invloed de bescherming van het milieu of de consument onder de aandacht brengen.
Je bouwt een netwerk uit. Normalisatiecommissies zijn een uitstekende manier om nieuwe contacten te leggen en ideeën uit te wisselen.
Je bouwt kennis op en wisselt kennis uit. Deelnemers aan normalisatiecommissies zijn internationale experten die veel inhoudelijke kennis bezitten. Door met hen samen te werken, doe je veel kennis op uit eerste hand.
Experten zijn deskundig binnen een bepaald domein van de normalisatie. Ze schrijven mee aan normontwerpen, delen hun kennis en ontwikkelen normen in normalisatiecommissies. Bedrijven, overheden en maatschappelijke spelers kunnen experten afvaardigen om hun belangen te vertegenwoordigen. Experten beschikken meestal over een specifieke expertise, waardoor ze een waardevolle bijdrage leveren aan de inhoud van de norm.
Ga naar de webpagina 'doe mee'. Daar kan je je eenvoudig en snel aanmelden als NBN expert. Heb je toch nog vragen? Contacteer ons via standardsdevelopment@nbn.be of bel ons op 02 738 01 11.
Als je je inschrijft als expert bij NBN krijg je persoonlijk toegang tot het online platform https://isolutions.iso.org/portal/.
Daar vind je alle werkdocumenten van de commissies waarvoor je bent ingeschreven.
Contacteer ons via standard.development@nbn.be of bel ons op 02 738 01 11. We helpen je graag verder.
Heb je vragen rond het ISOlutions-platform? Neem contact met ons op.
Stemmen en NBN e-balloting doe je via het onlineplatform https://isolutions.iso.org/portal/.
Normalisatie werkt in België op een heel gedecentraliseerde manier. NBN vertrouwt bepaalde normalisatieactiviteiten toe aan andere sectorale operatoren. Zij buigen zich over de normalisatieactiviteiten in de sector die hen is toegewezen. Alle normalisatiecommissies en de verantwoordelijke sectorale operatoren vind je in het schema van de normalisatieprogramma’s op onze website. Is NBN de sectorale operator? Dan kan je via mail contact opnemen met standardsdevelopment@nbn.be of telefonisch op 02 738 01 11. Gaat het om een andere sectorale operator, neem dan contact op met die sectorale operator.
Als expert neem je actief deel aan een Belgische commissie. Zo ben je permanent betrokken bij de ontwikkeling van de norm. Je bent geen expert maar wil toch feedback geven? Dat kan tijdens de publieke consultaties. Op de NBN website vind je het Public Enquiry Portal waar je alle Belgische en Europese normenprojecten (prNBN en prEN) kan raadplegen. Iedereen is er welkom om zijn standpunten en commentaren te formuleren.
Een Europese/internationale norm wordt ontwikkeld door een Europese/internationale technische commissie (CEN/TC … / ISO/TC …). De leden van zo’n commissie zijn normalisatie- instellingen zoals het Belgische NBN. Zij creëren een spiegelcommissie op nationaal niveau (NBN/E… / NBN/I…) waarvoor iedere geïnteresseerde zich kan inschrijven.
De leden van deze nationale commissie (spiegelcommissie) krijgen toegang tot alle werkdocumenten van de technische commissies van CEN/ISO en kunnen daarover hun stem uitbrengen. NBN experten stemmen via de portals NBN eCommittees en NBN eBalloting.
Iedere expert blijft op de hoogte van alle ontwikkelingen en krijgt automatisch een e-mail als het platform een nieuw document bevat. De platformen van CEN/ISO en van NBN worden automatisch gesynchroniseerd.
NBN heeft wel toegang tot het CEN-/ISO- platform, waar het voor België kan stemmen op het niveau van de technische commissies van CEN/ISO. De experten kunnen zich via NBN inschrijven voor meetings van CEN/TC en ISO/TC.
De KMO-portefeuille steunt kmo’s (financieel) bij de aankoop van diensten die de kwaliteit van de onderneming verbeteren. Concreet zijn dat open of bedrijfsinterne van het NBN of diensten zoals bijvoorbeeld de ISO 14001 mastertrack of Fundamenten opleiding. De KMO-portefeuille wil toegankelijk zijn voor zoveel mogelijk kmo’s. Wil je gebruikmaken van deze tegemoetkoming? Vraag hier je subsidie aan en bespaar tot 30% op de inschrijvingsprijs. Het erkenningsnummer van het NBN is DV.O217913
Uiteraard is het mogelijk om u meteen bij te scholen op meerdere vlakken. Wanneer u twee of meer master tracks tegelijkertijd wil volgen (bijvoorbeeld ISO 9001, ISO 14001 en ISO 45001) dan werken wij voor u een gepersonaliseerd traject uit. Bovendien is het financieel voordeliger om meerdere master tracks tegelijkertijd te volgen! Wens je meerdere mastertracks te volgen? Contacteer dan Yens Van Overloop en hij bezorgt je een traject op maat.
NBN biedt vanaf 5 deelnemers bedrijfsinterne opleidingen aan. Bij deze opleidingen staan de wensen van jouw organisatie centraal. Via een intakegesprek stemmen we het doel en de inhoud van de sessie af op de specifieke noden van jouworganisatie.
Bedrijfsinterne opleidingen bieden vier duidelijke voordelen:
Op maat: de opleiding is een antwoord opde specifieke behoeften van jouw organisatie. Zodat medewerkers de nieuwekennis meteen na de opleiding kunnen toepassen.
Hogere betrokkenheid: doordat we oefeningen en praktijkvoorbeelden gebruiken uit jouw organisatie of sector zijn medewerkers meer betrokken bij de opleiding.
Kostenbesparing: de kosten per deelnemer zijn lager dan bij individuele opleidingen. Je ontvangt wel 30% korting ten opzichte van de normale prijs.
Flexibiliteit: jouw organisatie kiest de locatie, het tijdstip en de taal van de opleiding (Nederlands, Frans). Wens je een interne opleiding te organiseren? Contacteer Yens Van Overloop voor een offerte op maat.
Om tot een optimale leerervaring te komen bereidt NBN jouw bedrijfsinterne opleiding grondig voor. Via een intakegesprek stemmen we onderling af wat het doel en de inhoud van de sessie zijn. De trainers personaliseren hun programma op basis van de uitdagingen en de concrete behoeften.
Als je bijvoorbeeld alle medewerkers binnen jouw organisatie wil laten kennismaken met kwaliteitsmanagement dan kunnen wij voor u een e-learning op maat maken. Via een intakegesprek stemmen we af hoe we onze e-learning kunnen aanpassen aan de noden van uw organisatie. Denk bijvoorbeeld aan video’s uit uw organisatie, oefeningen gebaseerd op het reilen en zeilen binnen uw bedrijf, praktijkvoorbeelden afgestemd aan uw bedrijfscontext,…Wens je een gepersonaliseerde fundamenten training? Contacteer Yens Van Overloop voor meer informatie.
Betalen hoeft niet online. We sturen je kort na je inschrijving een bevestigingsmail van jouw inschrijving, wat later volgt de factuur. Een paar weken voor de opleiding ontvang je een mail met de praktische details.
Tot 1 maand voor de opleiding kan je je inschrijving eenvoudig annuleren of uitstellen. Een mailtje met de details naar learningsolutions@nbn.be volstaat. Uiteraard begrijpen we dat je agenda soms last minute verandert. Als je echter later dan 1 maand voor de opleiding annuleert, zien we ons genoodzaakt het volledige bedrag aan te rekenen. Misschien kan een collega je plaats innemen? Meer details vind je in de algemene voorwaarden.
Opleidingen van NBN komen niet in aanmerking voor betaald educatief verlof. Je ontvangt na al onze opleidingen wel een attest van deelname zodat je jouw aanwezigheid kan aantonen. Als je slaagt voor een fundamententraining of een master track dan ontvang je ook het certificaat ‘certified associate’ of ‘certified master’!
Hiermee kan jij jouw expertise in de verf zetten! Dit kan interessant zijn om aan te tonen dat:
- je expertise hebt als interne auditor van managementsystemen;
- je aan bepaalde opleidingsvereisten beantwoordt die zijn opgelegd in de automobiel-, luchtvaart-, medische hulpmiddelen- of voedingssector;
- je de 30u vorming hebt gevolgd die verplichtzijn om te werken als milieucoördinator;
- je als preventieadviseur een aanvullende vorming hebt gevolgd;
- …
NBN is door de FOD WASO goedgekeurd als organisatie om bijscholing voor preventieadviseurs te organiseren. Zowel onze Master Track ISO 45001 als onze ISO 45001 fundamententraining zijn opgenomen in de kalender 'welzijn op het werk'. Om de bijscholing te staven zijn de certificaten 'ISO 45001 Certified Master' of 'ISO 45001 Certified Associate' voldoende.
- ISO 45001 Fundamenten telt mee als 1 dag (8u)
- ISO 45001 Master Track telt mee als 4 dagen (32u)
Voor milieucoördinatoren tellen onze opleidingen over ISO 14001 mee als jaarlijkse bijscholing zoals vermeld in artikel 41 van het VLAREL en inartikel 4.1.9.1.2, §2, 1°, d) van titel II van het VLAREM. Na het afleggen van de opleiding ontvang je een certificaat voor het aantal uren hieronder vermeld:
- ISO 14001: Fundamenten telt mee als 1 dag (8u)
- ISO 14001: Mastertrack telt mee als 4 dagen (32u)
NBN is niet verantwoordelijk voor certificatie. Je vindt duidelijke informatie over managementnormen en certificatie op de website van ISO:
- http://www.iso.org/iso/home/standards/management-standards.htm
- http://www.iso.org/iso/home/standards/certification.htm
In principe wordt een norm nooit opgesteld met certificatie als doel (zie de uitleg rond certificatie bij ISO). Eigenlijk is een norm vrijwillig toepasbaar maar door wettelijke en/of contractuele eisen kan de toepassing van een norm wel verplicht worden. Certificatie is eerder een marketing- of salestool: certificaten zijn voor elke onderneming een commerciële troef. Wil je certificatie-activiteiten ontwikkelen? Dan moet je daarvoor gecertificeerd zijn. De Belgische overheidsinstelling die verantwoordelijk is voor de accreditatie van certificatieorganen is BELAC. Je kan bij hen terecht met al je vragen rond certificatie. Een certificatie-instelling zal zeker beantwoorden aan een of meerdere ISO/ IEC conformity assessment-normen (CASCO-normen).
Een organisatie die certificatie-activiteiten wil ontwikkelen, moet daarvoor geaccrediteerd zijn. In België gebeurt dat via het overheidsorgaan BELAC. De website van BELAC bundelt alle informatie over geaccrediteerde instellingen. Vandaag vind je er de volgende types instellingen die conformiteit evalueren:
- Beproevingslaboratoria (TEST)
- Certificatie-instellingen van milieubeheersystemen (EMS)
- Certificatie-instellingen van personen (PERS)
- Certificatie-instellingen van producten (PROD)
- Certificatie-instellingen van kwaliteitssystemen (QMS)
- Kalibratielaboratoria (CAL)Keuringsinstellingen (INSP)
- Medische laboratoria (MED)
- Milieuverificateurs (EMAS)
- Organisatoren van proficiency testen (PT)
- Producenten van referentiematerialen (RM)
- Validatie- en verificatie-instellingen (GHG)
Op de website van ISO vind je een handige informatie rond certificatie (in het Engels). Er wordt een onderscheid gemaakt tussen de normen waarvoor certificatie van toepassing is en die waarbij dat niet het geval is.
Een geharmoniseerde Europese norm is een Europese norm die is ontwikkeld door een erkende Europese normalisatieorganisatie en wordt opgesteld op verzoek van de Europese Commissie om de toepassing van EU-harmonisatiewetgeving te implementeren.
Lees hier meer over geharmoniseerde normen.
Op deze pagina lees je wat auteursrechten zijn, waarom er auteursrecht op normen gelden en waarom deze bescherming zo belangrijk is.
Lees hier meer over het auteursrecht van CEN en CENELEC.
In het Publiek Portaal kan je publieke normen raadplegen in alleen-lezen formaat. Als je een publieke norm wil downloaden of printen, dan moet je deze norm aankopen in onze NBN-shop of via een van onze formules.