Klik bovenaan rechts op de blauwe knop ‘Log in’. Volg de instructies via de link achter “wachtwoord vergeten?”.
Opgelet! Je wachtwoord moet bestaan uit 14 karakters – incl. groot/klein letters + cijfer + vreemd teken. Een uitgebreid wachtwoord zorgt voor sterkere beveiliging van jouw gegevens volgens de richtlijnen van ISO/IEC 27001, de norm voor informatiebeveiliging.
Ga na of de e-mail van zender portal@nbn.be eventueel in je spamfolder terecht is gekomen. Indien ja, kan je de code daar consulteren. Opgelet: de verificatiecode is slechts éénmalig geldig.
Krijg je geen code in je mailbox? Gelieve je IT-support te contacteren om na te gaan of de zender portal@nbn.be geblokkeerd wordt door de e-mailserver of firewall van je bedrijf en vraag desgevallend de zender alsnog door te laten. Of neem contact op met NBN op 02 738 01 11 of via het contactformulier. We helpen je graag verder.
Neem contact op met NBN (al dan niet via de beheerder van je organisatie) via 02 738 01 11 of via het contactformulier. We helpen je graag verder.
Op werkdagen van maandag tot donderdag kan je ons bereiken van: 9u-12u en 13u-17u en vrijdag: 9u-12u en 13u-15u30.
Ondervind je een probleem op het NBN platform? Neem dan contact op met NBN (al dan niet via de beheerder van je organisatie) via het contactformulier. Gelieve volgende informatie te vermelden:
ISO-normen zijn internationale normen ontwikkeld door de Internationale Organisatie voor Standaardisatie (ISO). NBN ISO-normen zijn de Belgische publicaties van deze ISO-normen.
Belangrijk: inhoudelijk is een ISO-, NBN ISO- en NBN EN ISO-norm identiek. Het enige verschil is de lay-out van het voorblad.
De status geeft aan in welke fase van delevenscyclus de norm zich bevindt:
Elk publicatietype heeft een specifieke functie:
Je krijgt na je aankoop een e-mail met je factuur. Je factuur kan je ook terugvinden in het NBN platform onder ‘Bestelgeschiedenis’. Let op! Het kan tot 48 uur duren voordat je je factuur ontvangt. De norm kan je wel meteen raadplegen in het platform.
Om op de hoogte te blijven van wijzigingen in normen, voeg je deze normen toe aan ‘Mijn favorieten’. Dit doe je door bij een norm op het hartje te klikken aan de rechterkant van je scherm. Zodra het hart volledig blauw is, is de norm aan je favorietenlijst toegevoegd. In dit filmpje wordt het stap voor stap uitgelegd.
Voor normen van de publishers NBN, NBN Elektro, ISO, ASTM, IEC en EUMOS ontvang je notificaties over wijzigingen (een nieuwe versie, een corrigendum, een nieuwe taal, etc.), ongeacht of deze normen in je collectie zitten.
Let op! Voor normen van andere publishers buiten onze catalogus (vb. DIN, NEN, NF, …) is het niet mogelijk om automatische notificaties over wijzigingen te ontvangen.
Ontdek de nieuwste NBN goedgekeurde normen* van de afgelopen 3 maanden via
deze link. Je kan het resultaat verfijnen via de filter in de linkse navigatiebalk.
*Enkel NBN normen (NBN EN, NBN EN ISO, NBN EN IEC, NBN ISO, NBN B xx-xxx,CEN/TS, CEN/TR...).
De aankoop van iedere norm is strikt persoonlijk en gebonden aan de werknemer. Bijgevolg mag de norm niet gedeeld worden met collega’s of anderen. Het e-mailadres van deze persoon (de koper) wordt als watermerk op de PDF van de norm geplaatst. Het bedrijf mag deze norm niet meer gebruiken wanneer de werknemer de organisatie verlaat.
‘Mijn collectie’ bevat de normen waartoe jouw organisatie toegang heeft, aangevuld met eventuele normen die specifiek voor jou persoonlijk zijn aangekocht (single-user aankopen).
Zodra je bent ingelogd op je account, word je automatisch naar ‘Mijn collectie’ geleid. Wil je jouw collectie op een later moment opnieuw bekijken? Ga naar de sectie ‘Mijn collectie’ in het platform.
Meer info over het NBN platform en andere vragen vind je in deze video's.
Om een norm aan te vragen, zoek je deze op in de NBN-catalogus. Klik vervolgens op de gewenste taalversie bij ‘Toegang aanvragen in’. Je aanvraag wordt automatisch doorgestuurd naar de beheerder van jouw organisatie voor goedkeuring.
Zie je een oog-icoon naast de taal staan? Dan maakt deze norm al deel uit van jouw collectie en kun je deze direct raadplegen.
Als je een norm nodig hebt die niet in de catalogus beschikbaar is, kun je deze aanvragen door te klikken op de blauwe knop ‘Norm aanvragen’.
Jouw aanvraag wordt eerst beoordeeld door het NBN-team en vervolgens doorgestuurd naar de beheerder van jouw organisatie voor goedkeuring.
Ga naar ‘Mijn account’ om jouw team te beheren. Hier vind je een overzicht van alle gebruikers. Je kunt gebruikers bewerken, hun rol aanpassen of ze verwijderen uit het team door op het bijbehorende icoon te klikken.
Om een nieuwe gebruiker toe te voegen, klik op de blauwe knop ‘Nodig een teamlid uit’. Vul het e-mailadres in, en de uitnodiging wordt automatisch per e-mail verzonden.
Ga in je account naar ‘Aanvragen beheren’ om de normaanvragen van je team te beheren. Hier kun je per aanvraag zien welk teamlid welke norm heeft aangevraagd.
Je hebt de mogelijkheid om een aanvraag goed te keuren of te weigeren:
NBN is verantwoordelijk voor het ontwikkelen en verkopen van normen in België. Daarnaast organiseert NBN ook opleidingen over het gebruik van managementnormen. NBN vertegenwoordigt de belangen van alle Belgische partijen die deelnemen aan normontwikkeling op Belgisch, Europees en internationaal niveau.
Normen zijn afspraken over een product, dienst, methode of proces. Het gebruik van normen biedt talrijke voordelen, waaronder:
Meer voordelen van normen lees je hier.
Bij NBN kun je normen kopen en op verschillende manieren gebruiken. Via de NBN-webshop koop je snel de juiste norm in de gewenste versie en taal. Let op! Dit is enkel voor persoonlijk gebruik. Normen, zowel op papier als digitaal, vallen onder het auteursrecht, dus het is niet toegestaan om (delen van) normen te kopiëren, delen of te publiceren.
Heb je een duurzame oplossing nodig voor je hele organisatie? Dan is een abonnement op het NBN-platform de beste optie. Vind hier meer informatie over onze oplossingen.
Met een abonnement op het NBN-platform profiteer je van verschillende voordelen. Je werkt gegarandeerd copyright-compliant met normen en iedereen binnen je organisatie heeft toegang tot normen in je collectie. Benieuwd naar alle voordelen? Ontdek hier alle voordelen.
Het betalen voor normen draagt bij aan het ondersteunen en onderhouden van het normalisatieproces. Dit omvat onder andere:
Deze aspecten maken het mogelijk om normen van hoge kwaliteit te blijven ontwikkelen en wereldwijd te implementeren.
Geharmoniseerde normen helpen bedrijven en andere belanghebbenden te voldoen aan de Europese wetgeving. Als een product, dienst of proces voldoet aan een geharmoniseerde norm, wordt ervan uitgegaan dat het in overeenstemming is met de relevante EU-wetgeving. Deze normen worden officieel gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie.
Het gebruik van geharmoniseerde normen is vrijwillig, maar het biedt een erkende manier om te voldoen aan essentiële eisen zoals: consumentengezondheid, veiligheid van werknemers, milieu & ecodesign, en veel meer.
Voor de EU- en EFTA-lidstaten is de implementatie van Europese normen (EN) echter verplicht, omdat ze directe oplossingen bieden om te voldoen aan de wetgeving van de Europese Unie.
Terwijl de teksten die de overheid opstelt (regelgeving) verplicht toepasbaar zijn, zijn normen vrijwillig toepasbaar. Ze hebben geen bindend karakter. Normen zijn richtlijnen rond een product, een dienst, een methode of een proces. Ze zijn ontwikkeld op basis van consensus tussen de betrokken partijen. Bedrijven en organisaties gebruiken normen om de kwaliteitsvereisten en veiligheidsvereisten van klanten in te lossen. Regelgeving – een reglement, een contract of een lastenboek – kan wel naar een norm verwijzen. In dat geval is de norm wel verplicht.
Naast NBN zijn er ook sectorale operatoren die advies kunnen geven binnen hun specifieke werkdomein. Op deze pagina vind je hun contactgegevens en werkdomeinen.
Copyright compliance betekent dat je de auteursrechten respecteert en naleeft bij het gebruik van materialen die beschermd zijn door copyright. Dit is belangrijk binnen normalisatie om verschillende redenen. Lees op deze pagina meer over normen en auteursrecht.
Normen worden ontwikkeld door experts en bevatten waardevolle kennis en inzichten. Om deze intellectuele eigendom te beschermen tegen kopiëren en verspreiden, spelen auteursrechten een essentiële rol. Door naleving van copyright te waarborgen, blijft de authenticiteit en integriteit van normen behouden.
De verkoop van normen financiert bovendien de activiteiten rondom normalisatie, waardoor het mogelijk blijft om nieuwe normen te ontwikkelen en het normalisatieproces te verbeteren.
Meer informatie over normen en auteursrecht lees je hier.
Zorg ervoor dat je normen aankoopt via erkende kanalen, zoals de NBN-webshop of via een abonnement op het NBN-platform. Bekijk hier onze oplossingen.
Alle medewerkers moeten zich bewust zijn van en zich houden aan de auteursrechten. Het is de verantwoordelijkheid van de organisatie om medewerkers te trainen in copyright compliance en de regels te handhaven. Meer gedetailleerde richtlijnen vind je in onze whitepaper.
Normen zijn auteursrechtelijk beschermd: Je mag de inhoud van aangekochte normen niet delen. Dit geldt zowel voor digitale als papieren kopieën.
Bij een individuele aankoop mag alleen de persoon die de norm heeft aangeschaft deze gebruiken. De norm is voorzien van een watermerk met de gegevens van de koper.
Hebben verschillende mensen binnen jouw organisatie toegang tot normen nodig? NBN biedt verschillende oplossingen om dit te faciliteren. Meer informatie over onze oplossingen vind je hier.
Neen. Je mag een norm niet integraal meesturen in een aanbesteding of bestek. Verwijs naar specifieke clausules of normen en laat de externe partij zelf de norm aanschaffen.
Neen. Om normen of specifieke delen van een norm te gebruiken in software, moet er een overeenkomst met NBN afgesloten worden. Meer informatie vind je op de pagina normen en auteursrecht.
Het schenden van auteursrechten kan leiden tot juridische consequenties en financiële sancties.
Normalisatie is het proces van ontwikkeling tot publicatie van een norm. Belanghebbende partijen maken afspraken over de specifieke kenmerken van een product, dienst of proces. Normalisatie vindt plaats in commissies met vertegenwoordigers van alle belanghebbenden. Om tot een norm te komen, moeten ze consensus bereiken. Alle deelnemers hebben daarbij eeen evenwaardige stem. Meer weten over normalisatie? Volg de gratis e-learning 'Introductie tot normalisatie'.
Openheid - Transparantie - Consensus
Normalisatie is een proces dat openstaat voor alle partijen die betrokken zijn in het domein waarin de norm in kwestie wordt ontwikkeld. Transparantie is cruciaal want elke partij die deelneemt aan de ontwikkeling van normen heeft toegang tot de Belgische, Europese en/of internationale werkdocumenten, afhankelijk van het betreffende normalisatieproject. Het besluitvormingsproces dat aan de grondslag ligt van normalisatie, is consensus. Alle deelnemers proberen samen tot een compromis te komen. Dit compromis is de consensus over de inhoud van de toekomstige norm.
Het Belgische normalisatiesysteem is gedecentraliseerd: NBN deelt de verantwoordelijkheden met de sectorale operatoren. NBN en de sectorale operatoren beheren de Belgische normencommissies die rond normen werken op Europees en internationaal niveau. De Belgische commissies zijn samengesteld uit experten uit verschillende domeinen. Hun rol bestaat erin om op basis van hun expertise en kennis advies te verlenen bij de ontwikkeling of revisie van normen, zodat de normen op een correcte manier tot stand komen. Op internationaal niveau verdedigt NBN de Belgische belangen als lid van het Europees Comité voor Normalisatie (CEN) en de Internationale Organisatie voor Normalisatie (ISO).
De sectorale operatoren zorgen voor de administratieve en technische opvolging van een of meerdere normalisatiecommissies. Zij zijn elk verantwoordelijk voor een bepaald domein. Sectorale operatoren zijn erkend door de Raad van Bestuur van NBN. Ze handelen in naam en voor rekening van NBN voor bepaalde Technische Commissies (TCs).
Deelnemen aan normontwikkeling biedt heel wat voordelen:
Je bent als eerste op de hoogte van toekomstige ontwikkelingen en trends. Dit versterkt de concurrentiepositie van je organisatie.
Je oefent invloed uit tijdens het normontwikkelingsproces. Daardoor bescherm je de investeringen die je organisatie doet in producten en in onderzoek en ontwikkeling. Maatschappelijke actoren kunnen dankzij hun invloed de bescherming van het milieu of de consument onder de aandacht brengen.
Je bouwt een netwerk uit. Normalisatiecommissies zijn een uitstekende manier om nieuwe contacten te leggen en ideeën uit te wisselen.
Je bouwt kennis op en wisselt kennis uit. Deelnemers aan normalisatiecommissies zijn internationale experten die veel inhoudelijke kennis bezitten. Door met hen samen te werken, doe je veel kennis op uit eerste hand.
Experten zijn deskundig binnen een bepaald domein van de normalisatie. Ze schrijven mee aan normontwerpen, delen hun kennis en ontwikkelen normen in normalisatiecommissies. Bedrijven, overheden en maatschappelijke spelers kunnen experten afvaardigen om hun belangen te vertegenwoordigen. Experten beschikken meestal over een specifieke expertise, waardoor ze een waardevolle bijdrage leveren aan de inhoud van de norm.
Ga naar de webpagina 'doe mee'. Daar kan je je eenvoudig en snel aanmelden als NBN expert. Heb je toch nog vragen? Contacteer ons via standardsdevelopment@nbn.be of bel ons op 02 738 01 11.
Als je je inschrijft als expert bij NBN krijg je persoonlijk toegang tot het online platform https://isolutions.iso.org/portal/.
Daar vind je alle werkdocumenten van de commissies waarvoor je bent ingeschreven.
Contacteer ons via standardsdevelopment@nbn.be of bel ons op 02 738 01 11. We helpen je graag verder.
Heb je vragen rond het ISOlutions-platform? Neem contact met ons op.
Stemmen en NBN e-balloting doe je via het onlineplatform https://isolutions.iso.org/portal/.
Normalisatie werkt in België op een heel gedecentraliseerde manier. NBN vertrouwt bepaalde normalisatieactiviteiten toe aan andere sectorale operatoren. Zij buigen zich over de normalisatieactiviteiten in de sector die hen is toegewezen. Alle normalisatiecommissies en de verantwoordelijke sectorale operatoren vind je in het schema van de normalisatieprogramma’s op onze website. Is NBN de sectorale operator? Dan kan je via mail contact opnemen met standardsdevelopment@nbn.be of telefonisch op 02 738 01 11. Gaat het om een andere sectorale operator, neem dan contact op met die sectorale operator.
Als expert neem je actief deel aan een Belgische commissie. Zo ben je permanent betrokken bij de ontwikkeling van de norm. Je bent geen expert maar wil toch feedback geven? Dat kan tijdens de publieke consultaties. Op de NBN website vind je het Public Enquiry Portal waar je alle Belgische en Europese normenprojecten (prNBN en prEN) kan raadplegen. Iedereen is er welkom om zijn standpunten en commentaren te formuleren.
Een Europese/internationale norm wordt ontwikkeld door een Europese/internationale technische commissie (CEN/TC … / ISO/TC …). De leden van zo’n commissie zijn normalisatie- instellingen zoals het Belgische NBN. Zij creëren een spiegelcommissie op nationaal niveau (NBN/E… / NBN/I…) waarvoor iedere geïnteresseerde zich kan inschrijven.
De leden van deze nationale commissie (spiegelcommissie) krijgen toegang tot alle werkdocumenten van de technische commissies van CEN/ISO en kunnen daarover hun stem uitbrengen. NBN experten stemmen via de portals NBN eCommittees en NBN eBalloting.
Iedere expert blijft op de hoogte van alle ontwikkelingen en krijgt automatisch een e-mail als het platform een nieuw document bevat. De platformen van CEN/ISO en van NBN worden automatisch gesynchroniseerd.
NBN heeft wel toegang tot het CEN-/ISO- platform, waar het voor België kan stemmen op het niveau van de technische commissies van CEN/ISO. De experten kunnen zich via NBN inschrijven voor meetings van CEN/TC en ISO/TC.
De KMO-portefeuille steunt kmo’s (financieel) bij de aankoop van diensten die de kwaliteit van de onderneming verbeteren. Concreet zijn dat open of bedrijfsinterne van het NBN of diensten zoals bijvoorbeeld de ISO 14001 mastertrack of Fundamenten opleiding. De KMO-portefeuille wil toegankelijk zijn voor zoveel mogelijk kmo’s. Wil je gebruikmaken van deze tegemoetkoming? Vraag hier je subsidie aan en bespaar tot 30% op de inschrijvingsprijs. Het erkenningsnummer van het NBN is DV.O217913
Uiteraard is het mogelijk om u meteen bij te scholen op meerdere vlakken. Wanneer u twee of meer master tracks tegelijkertijd wil volgen (bijvoorbeeld ISO 9001, ISO 14001 en ISO 45001) dan werken wij voor u een gepersonaliseerd traject uit. Bovendien is het financieel voordeliger om meerdere master tracks tegelijkertijd te volgen! Wens je meerdere mastertracks te volgen? Contacteer dan Yens Van Overloop en hij bezorgt je een traject op maat.
NBN biedt vanaf 5 deelnemers bedrijfsinterne opleidingen aan. Bij deze opleidingen staan de wensen van jouw organisatie centraal. Via een intakegesprek stemmen we het doel en de inhoud van de sessie af op de specifieke noden van jouworganisatie.
Bedrijfsinterne opleidingen bieden vier duidelijke voordelen:
Op maat: de opleiding is een antwoord opde specifieke behoeften van jouw organisatie. Zodat medewerkers de nieuwekennis meteen na de opleiding kunnen toepassen.
Hogere betrokkenheid: doordat we oefeningen en praktijkvoorbeelden gebruiken uit jouw organisatie of sector zijn medewerkers meer betrokken bij de opleiding.
Kostenbesparing: de kosten per deelnemer zijn lager dan bij individuele opleidingen. Je ontvangt wel 30% korting ten opzichte van de normale prijs.
Flexibiliteit: jouw organisatie kiest de locatie, het tijdstip en de taal van de opleiding (Nederlands, Frans). Wens je een interne opleiding te organiseren? Contacteer Yens Van Overloop voor een offerte op maat.
Om tot een optimale leerervaring te komen bereidt NBN jouw bedrijfsinterne opleiding grondig voor. Via een intakegesprek stemmen we onderling af wat het doel en de inhoud van de sessie zijn. De trainers personaliseren hun programma op basis van de uitdagingen en de concrete behoeften.
Als je bijvoorbeeld alle medewerkers binnen jouw organisatie wil laten kennismaken met kwaliteitsmanagement dan kunnen wij voor u een e-learning op maat maken. Via een intakegesprek stemmen we af hoe we onze e-learning kunnen aanpassen aan de noden van uw organisatie. Denk bijvoorbeeld aan video’s uit uw organisatie, oefeningen gebaseerd op het reilen en zeilen binnen uw bedrijf, praktijkvoorbeelden afgestemd aan uw bedrijfscontext,…Wens je een gepersonaliseerde fundamenten training? Contacteer Yens Van Overloop voor meer informatie.
Betalen hoeft niet online. We sturen je kort na je inschrijving een bevestigingsmail van jouw inschrijving, wat later volgt de factuur. Een paar weken voor de opleiding ontvang je een mail met de praktische details.
Tot 1 maand voor de opleiding kan je je inschrijving eenvoudig annuleren of uitstellen. Een mailtje met de details naar learningsolutions@nbn.be volstaat. Uiteraard begrijpen we dat je agenda soms last minute verandert. Als je echter later dan 1 maand voor de opleiding annuleert, zien we ons genoodzaakt het volledige bedrag aan te rekenen. Misschien kan een collega je plaats innemen? Meer details vind je in de algemene voorwaarden.
Opleidingen van NBN komen niet in aanmerking voor betaald educatief verlof. Je ontvangt na al onze opleidingen wel een attest van deelname zodat je jouw aanwezigheid kan aantonen. Als je slaagt voor een fundamententraining of een master track dan ontvang je ook het certificaat ‘certified associate’ of ‘certified master’!
Hiermee kan jij jouw expertise in de verf zetten! Dit kan interessant zijn om aan te tonen dat:
- je expertise hebt als interne auditor van managementsystemen;
- je aan bepaalde opleidingsvereisten beantwoordt die zijn opgelegd in de automobiel-, luchtvaart-, medische hulpmiddelen- of voedingssector;
- je de 30u vorming hebt gevolgd die verplichtzijn om te werken als milieucoördinator;
- je als preventieadviseur een aanvullende vorming hebt gevolgd;
- …
NBN is door de FOD WASO goedgekeurd als organisatie om bijscholing voor preventieadviseurs te organiseren. Zowel onze Master Track ISO 45001 als onze ISO 45001 fundamententraining zijn opgenomen in de kalender 'welzijn op het werk'. Om de bijscholing te staven zijn de certificaten 'ISO 45001 Certified Master' of 'ISO 45001 Certified Associate' voldoende.
- ISO 45001 Fundamenten telt mee als 1 dag (8u)
- ISO 45001 Master Track telt mee als 4 dagen (32u)
Voor milieucoördinatoren tellen onze opleidingen over ISO 14001 mee als jaarlijkse bijscholing zoals vermeld in artikel 41 van het VLAREL en inartikel 4.1.9.1.2, §2, 1°, d) van titel II van het VLAREM. Na het afleggen van de opleiding ontvang je een certificaat voor het aantal uren hieronder vermeld:
- ISO 14001: Fundamenten telt mee als 1 dag (8u)
- ISO 14001: Mastertrack telt mee als 4 dagen (32u)
Normen zijn vrijwillige richtlijnen (best practices), die organisaties helpen hun processen en prestaties te optimaliseren. Ze dragen bij aan efficiëntere waardeketens, bevorderen veilige producten en diensten, en vergemakkelijken handel.
Een aantal normen werden echter ontwikkeld met certificatie tot doel. Het betreft ISO-managementsysteemnormen zoals kwaliteitsmanagement (ISO 9001), milieumanagement (ISO 14001) of informatiebeveiliging (ISO/IEC 27001).
Certificatie ten aanzien van deze ISO-normen biedt tal van voordelen. Het bouwt vertrouwen op bij je klanten en stakeholders doordat je aantoont dat je een beleid hebt rond bijvoorbeeld kwaliteit, duurzaamheid of informatiebeveiliging. Het vergroot de geloofwaardigheid van jouw bedrijf in jouw markt, waardoor het gemakkelijker wordt om te concurreren.
Meer over certificering? Je vindt meer informatie op deze pagina of download onze gratis whitepaper over certificering hier.
Hoewel NBN mee verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van normen, voeren wij zelf geen certificering uit. Daarvoor kan je terecht bij certificatie-instellingen. Zie hier.
Wel bieden we verschillende opleidingen aan om je klaar te stomen voor certificering. Bekijk hier alle ISO-managementsysteem opleidingen.
Meer over certificering? Je vindt meer informatie op deze pagina of download onze gratis whitepaper over certificering hier.
Een organisatie die certificatie-activiteiten wil ontwikkelen, moet daarvoor geaccrediteerd zijn. In België gebeurt dat via het overheidsorgaan BELAC. De website van BELAC bundelt alle informatie over geaccrediteerde instellingen.
Op de website van ISO vind je een handige informatie rond certificatie (in het Engels). Er wordt een onderscheid gemaakt tussen de normen waarvoor certificatie van toepassing is en die waarbij dat niet het geval is.