Om het beste uit de kwaliteitscultuur van je bedrijf te halen, werd deze nieuwe kwaliteitsmanagementnorm NBN ISO 10010:2022 uitgebracht.
De norm helpt je organisatie om duurzaam succes te verwerven, onder andere door te focussen op leiderschap en de betrokkenheid van je werknemers.
ISO 10010:2022: kwaliteitsmanagement – begeleiding bij het begrijpen, evalueren en verbeteren van de kwaliteitscultuur van de organisatie – zoals de norm voluit heet – helpt je bij de evaluatie, ontwikkeling en verbetering van de kwaliteitscultuur van je organisatie. Met als doel je prestaties te verbeteren en je bedrijf naar duurzaam succes te leiden.
De norm reikt instrumenten aan om de kwaliteitscultuur van je organisatie te evalueren door zelfbeoordeling. Zo kan je de volwassenheid van je kwaliteitscultuur en de mogelijkheden voor verbetering bepalen.
Concreet betekent dit dat ISO 10010 je helpt de context van je bedrijf in kaart te brengen en de huidige kwaliteitscultuur te analyseren. Op basis hiervan kan je overgaan tot specifieke acties om tot de gewenste kwaliteitscultuur te komen. Én deze continue te verbeteren.
Wat is dat, kwaliteitscultuur?
De kwaliteitscultuur van je bedrijf is een organisatiecultuur die je kwaliteitsbeleid en -doelstellingen makkelijker helpt bereiken. Én die ondersteunt bij de levering van producten en diensten die voldoen aan de behoeften en verwachtingen van je klanten en stakeholders.
Meer weten over kwaliteitscultuur en kwaliteitsmanagement?
Hulp nodig bij het verbeteren van je kwaliteitscultuur? Je kan de nieuwe norm ISO 10010 terugvinden in onze e-shop.
Ontdek ISO 9001, dé norm voor kwaliteitsmanagement.
Ontdek alle normen rond kwaliteitsmanagement.
Normen voor kwaliteitsmanagement