ISO 10010 begeleidt je bedrijf naar duurzaam succes dankzij een goede kwaliteitscultuur

3/2/2023
Man controleert kwaliteit houten balk met kwaliteitsnorm

Om het beste uit de kwaliteitscultuur van je bedrijf te halen, werd deze nieuwe kwaliteitsmanagementnorm NBN ISO 10010:2022 uitgebracht.

De norm helpt je organisatie om duurzaam succes te verwerven, onder andere door te focussen op leiderschap en de betrokkenheid van je werknemers.

Wat houdt ISO 10010 precies in?

ISO 10010:2022: kwaliteitsmanagement – begeleiding bij het begrijpen, evalueren en verbeteren van de kwaliteitscultuur van de organisatie – zoals de norm voluit heet – helpt je bij de evaluatie, ontwikkeling en verbetering van de kwaliteitscultuur van je organisatie. Met als doel je prestaties te verbeteren en je bedrijf naar duurzaam succes te leiden.

De norm reikt instrumenten aan om de kwaliteitscultuur van je organisatie te evalueren door zelfbeoordeling. Zo kan je de volwassenheid van je kwaliteitscultuur en de mogelijkheden voor verbetering bepalen.

Concreet betekent dit dat ISO 10010 je helpt de context van je bedrijf in kaart te brengen en de huidige kwaliteitscultuur te analyseren. Op basis hiervan kan je overgaan tot specifieke acties om tot de gewenste kwaliteitscultuur te komen. Én deze continue te verbeteren.

Wat is dat, kwaliteitscultuur?

De kwaliteitscultuur van je bedrijf is een organisatiecultuur die je kwaliteitsbeleid en -doelstellingen makkelijker helpt bereiken. Én die ondersteunt bij de levering van producten en diensten die voldoen aan de behoeften en verwachtingen van je klanten en stakeholders.

Wat zijn de voordelen van deze nieuwe norm?

  1. ISO 10010 kan worden toegepast in elke organisatie. Ongeacht de grootte, branche, locatie of volwassenheid van je bedrijf. Én ongeacht welk product of welke dienst je levert.
  2. De norm integreert de 7 kwaliteitsmanagementprincipes (klantgerichtheid, leiderschap, betrokkenheid van mensen, procesbenadering, verbetering, onderbouwde besluitvorming, relatiebeheer) in de kwaliteitscultuur van je organisatie.
  3. De norm draagt bij aan 4 ontwikkelingsdoelstellingen: kwaliteitsonderwijs (SDG 4), eerlijk werk en economische groei (SDG 8), industrie, innovatie en infrastructuur (SDG 9) en verantwoorde consumptie en productie (SDG 12).

Meer weten over kwaliteitscultuur en kwaliteitsmanagement?

Hulp nodig bij het verbeteren van je kwaliteitscultuur? Je kan de nieuwe norm ISO 10010 terugvinden in onze e-shop.

E-shop

Ontdek ISO 9001, dé norm voor kwaliteitsmanagement.

ISO 9001

Ontdek alle normen rond kwaliteitsmanagement.

Normen voor kwaliteitsmanagement

Bedankt voor je interesse!
De link naar de whitepaper over normen voor kmo's werd naar jouw e-mailadres verzonden.
Je kan hem hieronder ook meteen downloaden.
Oeps, er ging iets mis. Probeer het later opnieuw, of neem meteen contact op met info@nbn.be.

Gerelateerde artikels

Bekijk alle artikels
Arrow pointing right