Bij SGS, wereldleider in testing, inspectie en certificering, draait alles om ‘when you need to be sure’. Het bedrijf biedt zekerheid door producten, processen en systemen te inspecteren, te testen en te certificeren volgens internationale normen. Maar hoe beheert een organisatie een omvangrijke en diverse collectie van duizenden normen op een efficiënte manier? Hier komt de samenwerking met het NBN en het gebruik van het NBN-normenportaal in beeld.
Kris Snauwaert, Head of Quality Strategy bij SGS Benelux, licht toe: “Wij werken met een indrukwekkende lijst van normen, zoals de normen t.b.v. het managementsysteem (ISO 9001, ISO 17025, ISO 45001,…) en ook tal van technische normen. Al deze normen zijn essentieel voor onze werkzaamheden, van laboratoriumtesten tot inspecties en certificeringen. Maar deze verscheidenheid brengt ook uitdagingen met zich mee, zoals het up-to-date houden van de meest recente versies, op een copyright compliance manier normen gebruiken en het beheren van een grote gebruikersgroep.”
Bij SGS is het gebruik van normen niet beperkt tot één afdeling. Honderden gebruikers zoals inspecteurs, laboranten en managers hebben allemaal toegang nodig tot relevante managementsysteem - of technische normen, afhankelijk van hun werkzaamheden. “Het is belangrijk dat iedereen op een efficiënte manier toegang heeft tot de zijn of haar relevante normen,” benadrukt Kris.
Om al deze uitdagingen aan te pakken, maakt SGS gebruik van het NBN-normenportaal. Dit online portaal biedt één gecentraliseerde toegang tot de SGS-normencollectie, wat zorgt voor overzicht, kostenbesparing en copyright compliant gebruik van normen. Dat laatste is ook erg belangrijk voor activiteiten die SGS onder accreditatie uitvoert.
Kris: “Via ‘single sign-on’ hebben onze gebruikers automatisch en op een veilige manier toegang tot het NBN-normenportaal. Daarnaast is het gebruikersbeheer volledig geautomatiseerd. Dit bespaart ons veel tijd en moeite.”
Het portaal biedt ook inzicht in het gebruik van normen. “Via de NBN-rapportage zien we wie welke normen raadpleegt en hoe vaak. Dit helpt ons om onze collectie regelmatig te evalueren en te optimaliseren,” legt Kris uit. Hierdoor kan SGS de ‘onzichtbare’ kosten van dubbele aankopen en inefficiënte zoektochten naar normen sterk reduceren.
SGS en NBN kenmerken hun samenwerking door laagdrempelig contact en duidelijke communicatie. Kris vertelt: “Toen we overstapten naar het nieuwe NBN-normenportaal, waren er enkele technische uitdagingen. Maar het NBN-team stond altijd klaar om onze feedback op te volgen en oplossingen te bieden. Dit persoonlijk contact maakt echt het verschil.”
Hij voegt toe: “Nu hebben we een oplossing die een meer gestructureerd normenbeheer mogelijk maakt en perfect aansluit bij onze noden als grote organisatie .”
Volgens Kris is NBN een geschikte partner voor bedrijven die op zoek zijn naar efficiënt normenbeheer. “De service van NBN is uitgebreid en kostenefficiënt. Ze denken mee met onze organisatie en bieden oplossingen die onze services ondersteunen. Het NBN-normenportaal biedt een meerwaarde voor SGS.”
Wil je ook weten hoe NBN jouw organisatie kan helpen met efficiënt en zorgeloos normenbeheer?