‍“Noden van eindgebruikers vertalen naar normen, is iets waar ik voldoening uit haal”

13/4/2023
Vera De Glas

Vera De Glas, R&D-ingenieur bij Sioen NV, werkt al jaren met passie aan normen. Ze doet dit zowel op lokaal als op internationaal niveau als lid van verschillende comitées. Dat hielp haar om haar netwerk uit te bouwen en om een steeds betere adviseur te worden voor haar werkgever. Ze licht toe waarom zowel het gebruik van normen, als de deelname aan normontwikkeling van groot belang zijn voor haar en haar werkgever.

Ben jij al lang met normen bezig?

Vera: “In 2003 ben ik gestart bij Sioen als R&D-ingenieur en al snel ben ik normen actief gaan opvolgen. In het werken met normen ben ik de afgelopen decennia enorm gegroeid. Ik ben lid van verschillende Europese en internationale comités en leerde zo experts over de hele wereld kennen. Op die manier ontwikkelde ik een breed netwerk van deskundigen met wie ik vaak en graag van ideeën wissel. Dankzij dat netwerk en alle opgebouwde kennis ben ik een betere adviseur voor mijn werkgever geworden. De eerste jaren keek en luisterde ik vooral, intussen neem ik ook actief het voortouw in projectgroepen. Dit jaar nam ik zelfs de lead in het ontwikkelen van een nieuwe norm. ISO 23616 werd gepubliceerd in april en is een internationale norm voor reiniging, inspectie en reparatie van persoonlijke beschermingsmiddelen van brandweerlieden.”

Waarom zijn normen voor Sioen belangrijk?

Vera: “Zonder het volgen van normen zouden we niet staan waar we nu staan. Sioen is een van de belangrijkste Europese spelers op het vlak van beschermkledij. De kleding die we op de markt brengen is gecertificeerd volgens Europese normen. De meeste beschermkledij wordt aangekocht via een overheidsopdracht. Daarin wordt doorgaans verwezen naar normen. Een producent van beschermkledij die geen normen volgt, maakt geen enkele kans in onze markt. De toepassing van normen is niet verplicht, maar normen stellen ons in staat om een complex product op een vrij eenvoudige manier op de markt te positioneren. Normen leggen een minimale vereiste aan kwaliteit, veiligheid en betrouwbaarheid op. Daardoor worden producten herkenbaar en vergelijkbaar voor de afzetmarkt. Wij bieden veilige, maar tegelijk ook comfortabele kledij aan. Onze klanten weten heel goed dat wij intensief bezig zijn met normen en hierover veel kennis in huis hebben. Dat wekt vertrouwen. Problemen of vragen? Onze klanten weten dat ze daarmee bij Sioen terechtkunnen. Vergeet bovendien niet dat goede beschermkledij in onze sector het verschil kan maken tussen leven of dood. Als de beschermkledij van een brandweerman faalt, kan hij sterven. Daarom is het zo belangrijk om normen te volgen.

Helpt het NBN-platform jullie in de dagelijkse werking?

Vera: “Absoluut. Het NBN-platform is onze bron voor alles wat normen betreft. Als lid van het NBN worden we op de hoogte gehouden van alle belangrijke wijzigingen op normalisatievlak. Via het platform hebben we vlot toegang tot alle relevante normen, bovendien in verschillende talen. Een nieuwe normaanvraag is bliksemsnel beschikbaar, zodat we meteen kunnen overgaan tot verdere concrete acties.”

Sioen past niet alleen normen toe, het bedrijf draagt ook actief bij tot verdere normontwikkeling. Waarom?

Vera: “De slogan van Sioen is ‘protection through innovation’. Om concurrenten enkele stappen voor te blijven, is innovatie heel belangrijk. Actieve deelname aan normontwikkeling verhoogt niet alleen onze geloofwaardigheid bij klanten, maar zorgt ook voor een voorsprong in de markt. Bovendien krijgen we zo een beter inzicht in de nieuwste markttrends. Normen moeten vijfjaarlijks herzien worden. Bij de herziening wordt altijd rekening gehouden met de nieuwste technologische evoluties. Door te zetelen in de diverse comités bouwen we ook een lokaal en internationaal netwerk op. Het is de ideale plaats om contacten te leggen en ideeën uit te wisselen.”

Hoe belangrijk zijn eindgebruikers bij de ontwikkeling van normen?

Vera: “Enorm belangrijk. Ik sta heel vaak in contact met klanten. Het brandweerkorps van Parijs is sinds 2015 klant en samen met onze commerciële mensen ben ik al regelmatig bij hen langsgegaan. Dergelijke contacten zijn onontbeerlijk voor de verdere ontwikkeling van normen. Daarnaast hebben onze klanten vaak extra eisen voor producten. Die nieuwe noden die zij ons signaleren, nemen wij op onze beurt mee in de evolutie van de relevante normen. Noden van eindgebruikers vertalen naar normen, is iets waar ik voldoening uit haal. Mijn motivatie? Dat is werken aan normen die een correct beschermingsniveau bieden en die beantwoorden aan de reële behoeften van gebruikers.”

Ontdek hoe jouw bedrijf strategische voorsprong kan nemen met normen

Ontdek onze formules of contacteer sales@nbn.be voor een oplossing op maat.

Formules

Wil jij jouw expertise delen via normontwikkeling? Ontdek er meer over:

Expert worden

Bedankt voor je interesse!
De link naar de whitepaper over normen voor kmo's werd naar jouw e-mailadres verzonden.
Je kan hem hieronder ook meteen downloaden.
Oeps, er ging iets mis. Probeer het later opnieuw, of neem meteen contact op met info@nbn.be.

Gerelateerde artikels

Bekijk alle artikels
Arrow pointing right