Dat normen een enorme meerwaarde bieden, daar zijn de meeste bedrijven ondertussen wel van overtuigd. Sommige organisaties zetten nog een stap verder en kiezen voor een certificering. Maar zijn de voordelen van een ISO-certificaat dan echt zo groot? “Absoluut!”, bevestigt auditor Joerdi Roels overtuigd. “Klanten hebben meer vertrouwen in bedrijven die gecertificeerd zijn.
Certificering versterkt het imago van een bedrijf als betrouwbaar, competent en maatschappelijk verantwoord. En met een certificaat krijg je uiteraard ook een kwalitatief imago. Daarbij bieden gecertificeerde bedrijven zelfs een betere werkomgeving met meer aandacht voor milieu, veiligheid, gezondheid en welzijn van hun medewerkers. Met een hogere medewerkerstevredenheid en loyaliteit als gevolg. ”
Genoeg redenen dus om de stap naar certificering te zetten. Maar eerst door die audits komen! De tips van Joerdi helpen je alvast op weg. Hij is namelijk een doorgewinterd auditor, trainer en adviseur bij Quess, een expertisebureau in managementsystemen.
Als auditor verzamelt Joerdi objectief bewijs en toetst die aan de eisen van de betreffende normen. “Interne en externe audits spelen een belangrijke rol bij het verbeteren van de prestaties van een organisatie. Ze helpen om risico’s te identificeren en te beheersen, processen te verbeteren, de naleving van wet- en regelgeving te bevorderen, en het vertrouwen van stakeholders te versterken.”
Een audit verloopt in vier fasen: planning en voorbereiding, uitvoering, rapportering en opvolging.
“Eerst stel ik samen met de organisatie een auditplan op: wat is het doel en het onderwerp van de audit? Welke onderzoeksmethoden worden gebruikt? Dan verzamel ik info over het bedrijf en het te auditeren onderwerp. Tijdens de audit ter plaatse verzamel ik objectief bewijs: ik interview de medewerkers, bestudeer documenten en observeer tijdens een rondgang. Zo beoordeel ik of de bewijzen voldoen aan de geldende normen en eisen. Vervolgens stel ik een auditrapport van mijn bevindingen op en bespreek ik de resultaten met de directie en alle betrokkenen. Nadat de organisatie maatregelen heeft genomen om de afwijkingen aan te pakken, volg ik ten slotte nog op of de genomen maatregelen doeltreffend genoeg zijn.”
Vraag dan nu het e-book van het NBN aan: Certificatie voor ISO-managementnormen: roadmap naar succes.