Er bestaat een positief verband tussen normen en de concurrentiekracht van organisaties. Niet alleen nationaal, ook internationaal hebben normen een vruchtbare resultaatimpact. Ze bevorderen vrij verkeer. En ze zorgen ervoor dat buitenlandse bedrijven of consumenten jouw producten of diensten makkelijker aanvaarden.
Dat bevestigen de (internationale) literatuur én de recente VUB-studie in opdracht van NBN. Maar liefst 38,3 procent van de respondenten geeft verbeterde markttoegang aan als reden voor het gebruik van normen. En waardoor komt dat dan concreet?
Een norm is een consensusovereenkomst voor onze maatschappij en economie. Daarin staan duidelijke afspraken over een product, dienst, proces of methode. Een waarborg dus, voor comptabiliteit. Op nationaal, Europees of wereldniveau. Door normen toe te passen weet jouw (toekomstige) handelspartner wat hij van jou mag verwachten. Dat versnelt zijn beslissingsproces om voor jou te kiezen.
Ga je nog een stapje verder en hebben jouw producten of diensten een CE-markering nodig of zijn ze ISO-gecertificeerd? Dan werk je eventuele belemmeringen al op voorhand weg. Dat zorgt voor een beter aanbod van de internationale ketens, en resulteert in hogere prestaties en lagere kosten. Dat versterkt jouw concurrentievoordeel.
75 procent van de in België gepubliceerde normen zijn Europees. Alle landen van de Europese economische ruimte zijn verplicht de Europese normen als nationale norm te implementeren. Anders gezegd: 75 procent van alle gepubliceerde normen in België zijn identiek aan die van meer dan dertig landen! Dat creëert enorme kansen voor je export binnen Europa.
Europese normen staan bekend om hun hoge kwaliteitseisen. Daardoor genieten ze ook een brede erkenning in Zuidoost-Azië, Australië, Afrika en Zuid-Amerika. Een mooi voorbeeld daarvan is het Belgische Safety Product. Het bedrijf ging jaren geleden al aan de slag met de Europese normen en een CE-markering voor zijn producten. Vandaag exporteren ze hun verlichtingspalen naar dertien Europese landen én naar Uruguay en Qatar.
Normen zijn jouw internationale handelspaspoort. Ze verschaffen je makkelijker toegang tot nieuwe klanten en samenwerkingsmogelijkheden – wereldwijd. Het potentieel is enorm.
Zoek ze op ons normenplatform