Na het toepassen van een norm kiezen vele organisaties bewust voor certificatie. Waarom? Het ISO-certificaat levert je 6 concrete voordelen. We overlopen ze een voor een voor jou.
Overheden en grote organisaties nemen een ISO-certificaat vaak op in hun voorwaarden voor aanbestedingen of vergunningen. Heb jij een ISO-certificaat? Dan ben je vaak de concurrentie een stapje voor. De meest gevraagde certificaten zijn ISO 9001 kwaliteitsmanagementsystemen, ISO 14001 milieumanagementsystemen en ISO/IEC 27001 informatiebeveiliging.
Met een managementsysteem optimaliseer je structuren, processen en verantwoordelijkheden. Het helpt je om verspillingen tegen te gaan of procedures te standaardiseren. En door efficiënter en slimmer te werken, maak je je bedrijfsdoelstellingen sneller waar.
Een goed imago moet je verdienen. Dat doe je door het vertrouwen van je stakeholders te winnen. De internationale erkenning van ISO-managementnormen helpt je daarbij. Heb je een ISO-certificaat? Dan bewijs je bijvoorbeeld met ISO 45001 dat je gezondheid en veiligheid op de werkvloer belangrijk vindt, met ISO 14001 dat je milieubeheer ernstig neemt of met ISO/IEC 27001 dat je je informatie beschermt. Bovendien behoor je met een ISO-certificaat tot een selecte groep van organisaties. Dat levert je ook in een internationale context een concurrentievoordeel op.
Na de implementatie van de norm en voor het uitreiken van het ISO-certificaat komt de externe auditor langs. Die geeft vooral aan welke verbeteringen er nog mogelijk zijn voor je beleid, doelstellingen, processen, risicobeheer … Je leert ook hoe andere organisaties daarmee omgaan en welke oplossingen zij toepassen. De periodieke evaluaties die volgen, houden je scherp, je actualiseert je doelstellingen en detecteert sneller nieuwe kansen en risico’s.
Een certificatie verandert je organisatie op alle niveaus. De structuur en de processen zorgen ervoor dat iedereen, van medewerkers tot management, in dezelfde richting denkt en handelt. Managementnormen verplichten je bovendien om te blijven nadenken over de invulling van leiderschap of hoe je de betrokkenheid van je medewerkers vergroot. Dat laatste heeft een positieve invloed op je medewerkersretentie.
Klanten hebben verwachtingen van je organisatie, diensten of producten. Met een gecertificeerd managementsysteem speel je daar optimaal op in. Met ISO 9001 verhoog je de kwaliteit van je processen. Dat leidt tot minder klachten, of liever: een grotere klanttevredenheid. Andere voorbeelden, en brandend actueel, zijn ISO 14001 waarmee je inzet op efficiënt verbruik van je grondstoffen, en ISO 50001 voor de inrichting en implementatie, het onderhoud en de verbetering van je energiemanagementsysteem. Dat zijn belangrijke parameters voor de hedendaagse consument en handelspartners.
Koop ze aan in onze webshop.
Vraag dan nu het e-book van NBN aan: Certificatie voor ISO-managementnormen: roadmap naar succes.