De 9 voordelen van ISO 9001

21/6/2023
Man onderzoekt kwaliteit product

ISO 9001 is de nummer 1 norm voor kwaliteitsmanagement én de meest gecertificeerde norm in België. Dat komt omdat deze managementnorm je organisatie veel opbrengt met relatief weinig inspanning. We sommen de voordelen voor je op. En wil je met ISO 9001 aan de slag? Klik door op onze Master Track. Bouw je kennis laagdrempelig op met NBN!

De 9 voordelen van kwaliteitsmanagement in je organisatie:

  1. Hogere omzet: je zet jouw klanten op de eerste plaats door voortdurend op hun behoeften in te spelen en hun tevredenheid te verhogen. Zo zorg je voor klantenbinding, trek je nieuwe klanten aan en verhoog je uiteindelijk je omzet.
  2. Aantoonbare kwaliteit: met een kwaliteitsmanagementsysteem volgens ISO 9001 laat je je klanten en andere stakeholders zien dat je betrouwbare producten of diensten levert.
  3. Lagere kosten: door processen doordacht te stroomlijnen verminder je de kans op fouten. Bovendien werkt je organisatie zo efficiënter, waardoor je minder tijd en middelen moet investeren in de werking van je organisatie.
  4. Grotere flexibiliteit: met de Plan-Do-Check-Act-cyclus en een benadering die sterk focust op risico’s en opportuniteiten, speel je optimaal in op veranderingen in de markt en je organisatie. Met een sterk aanpassingsvermogen blijf je de concurrentie voor.
  5. Nieuwe markten: voor organisaties die internationaal actief zijn, is ISO 9001 een belangrijke hefboom om nieuwe klanten aan te spreken. Sommige buitenlandse klanten en leveranciers eisen zelfs dat je met de managementnorm werkt.
  6. Meer klantentevredenheid: je komt tegemoet aan of overstijgt de verwachtingen van je klanten. Bovendien breng je hun toekomstige behoeftes in kaart. Zo zeg je niet alleen dat je klantgericht te werk gaat, maar doe je het ook.
  7. Beter overzicht: je beoordeelt de volledige context van je organisatie om te bepalen wie je stakeholders zijn en wat elk van hen verwacht. Zo krijg je een sterke basis voor je bedrijfsdoelstellingen en spoor je nieuwe kansen op.
  8. Op maat van elke organisatie: of je nu voor een grote of kleine organisatie werkt, voor een privéonderneming, de publieke sector, een ngo of een kennisinstelling, ISO 9001 is bruikbaar in elk type organisatie.
  9. Sterk engagement: door je eigen medewerkers actief te betrekken bij het kwaliteitsmanagementsysteem, geef je hen meer verantwoordelijkheid en vertrouwen. Dat leidt dan weer tot een hogere productiviteit en tevreden gezichten op de werkvloer.

Bedankt voor je interesse!
De link naar de whitepaper over normen voor kmo's werd naar jouw e-mailadres verzonden.
Je kan hem hieronder ook meteen downloaden.
Oeps, er ging iets mis. Probeer het later opnieuw, of neem meteen contact op met info@nbn.be.

Gerelateerde artikels

Bekijk alle artikels
Arrow pointing right