Normen zijn afspraken en richtlijnen die de basis vormen voor kwaliteit, veiligheid, duurzaamheid en efficiëntie in verschillende sectoren. Bekende voorbeelden zijn de ISO 9001-kwaliteitsnorm en de A4-standaard voor het papierformaat. “Normen beschrijven de beste manier om producten te maken, te testen, diensten te leveren, processen te realiseren en management te organiseren”, verduidelijkt Ellen Bartholomeeusen. Zij is Sales Manager bij NBN, dat normen ontwikkelt, publiceert en verspreidt in België.
Normen zijn het resultaat van samenwerkingen tussen experts uit sectorfederaties, bedrijven, academici, ngo's en overheden. De uiteindelijke consensus over wat als norm moet gelden, inclusief alle normspecificaties en criteria, wordt officieel vastgelegd en beschermd door het auteursrecht. Daarom mag je normen niet zomaar delen op het intranet onder collega’s, via e-mail met leveranciers of op de website voor klanten.
Gelukkig biedt NBN verschillende formules om normen te gebruiken in overeenstemming met het copyright. “Of het nu gaat om één norm voor één gebruiker, een uitgebreide collectie voor de hele organisatie of iets totaal anders: via ons online NBN-platform heb je eenvoudig toegang tot Belgische, Europese of internationale normen. We hebben bijvoorbeeld abonnementsformules die het beheer van normencollecties tot enkele duizenden normen mogelijk maken”, licht Ellen toe.
Behalve ‘copyright compliant’ werken met normen, ziet Ellen nog andere voordelen van een abonnement via het NBN-platform:
Wil je meer weten hoe je eenvoudig toegang krijgt tot normen en hoe je deze kan beheren via het NBN-platform? Schrijf je dan in voor het gratis webinar ‘Zorgeloos aan de slag met normen’.