
Wat ooit begon met papieren documenten in archiefkasten, is vandaag uitgegroeid tot een vlot toegankelijk digitaal normensysteem. Al jaren werkt Terumo samen met NBN om kwaliteit structureel te verankeren in hun processen. Vanuit hun hoofdzetel in Japan en met een sterke Europese basis in België blijft het bedrijf inzetten op innovatie – ook in hoe ze normen toepassen.
Terumo werd opgericht in 1921 in Japan, met één duidelijke missie: een betrouwbare klinische thermometer ontwikkelen. (Vandaar ook de naam ‘Terumo’.) Intussen is het bedrijf uitgegroeid tot een wereldwijde speler in medische technologie, actief in meer dan 160 landen. In Europa ligt het hart van het bedrijf in Leuven met een productievestiging op dezelfde site en een distributiecentrum in Genk. Van daaruit werkt Terumo dagelijks aan innovatieve oplossingen die écht het verschil maken voor zorgverleners én patiënten.
“We willen bijdragen aan betere zorg en maken daarbij meer dan producten alleen,” zegt Koen Verhaert, Vice President Quality, Regulatory & Vigilance bij Terumo Europe. “Onze ambitie is om een tastbare impact te hebben op de gezondheidszorg – met continue verbetering als leidraad.”
Voor een producent van medische hulpmiddelen zoals Terumo zijn normen onmisbaar. “Zonder normen kunnen we onze producten zelfs niet op de markt brengen,” vertelt Valérie Boydens, Director Regulatory Affairs. “Denk bijvoorbeeld aan de ISO 13485 norm: deze vormt de basis voor ons kwaliteitsmanagementsysteem. Dankzij die norm kunnen we veilige en betrouwbare medische hulpmiddelen ontwikkelen, helemaal in lijn met de Europese Medical Device Regulation.”
Maar het gaat verder dan dat. Normen helpen om intern structuur te creëren én versterken ons verhaal naar buiten toe – bijvoorbeeld bij audits of in gesprekken met klanten. Ze bewijzen dat we kwaliteit, duurzaamheid en veiligheid verankerd hebben in alles wat we doen.
Sabine Rooseleers, administrator van het NBN-platform bij Terumo, herinnert zich nog hoe normen vroeger per fax besteld werden en gebundeld zaten in dikke papieren mappen. “We hebben de hele evolutie meegemaakt,” vertelt ze. “Vandaag staan alle normen digitaal en centraal in het NBN-portaal. Iedereen vindt makkelijk de juiste versie van de norm terug – ook in het Engels, Frans of Nederlands. Nieuwe normen zijn meteen beschikbaar, wat cruciaal is bij dringende vragen. Voor Terumo is het NBN-platform een echte meerwaarde. Het bespaart tijd, voorkomt fouten en versterkt de compliance – en dit alles op één centrale plek.”
Het NBN-portaal wordt vandaag breed gebruikt binnen de hele organisatie – van Engineering en de labo’s tot het klinische team en de afdeling Milieu & Veiligheid. “Elke afdeling heeft zijn eigen specifieke noden en bijhorende normen,” zegt Koen Verhaert. “Dat iedereen nu snel en eenvoudig toegang heeft tot de juiste documenten, is een enorm voordeel. Het verhoogt de efficiëntie en zorgt ervoor dat we als organisatie consistent en kwaliteitsgericht kunnen werken.”
Een mooi voorbeeld van die meerwaarde? Koen Verhaert hoeft niet lang na te denken. “Recent richtten we een nieuwe productielijn in, met nieuwe machines en aangepast sterilisatieproces. Dankzij de vlotte toegang tot alle relevante normen via het NBN-portaal liep dat traject veel sneller en efficiënter. Dat soort time-to-market winsten zijn in onze sector goud waard.”
Die snelheid en zekerheid zijn ook belangrijk bij productontwikkeling of proceswijzigingen. “We starten elk project met een grondige analyse van de toepasselijke normen,” vult Valérie Boydens aan. “Die vormen de basis voor onze specificaties – ze geven richting én zekerheid.
Terumo ervaart de samenwerking met NBN als vlot, betrouwbaar en professioneel. “We krijgen altijd snel een antwoord op vragen of ondersteuning bij het zoeken naar een specifieke norm. Ook bij de overgang naar het nieuwe portaal dacht het NBN-team actief met ons mee,” zegt Sabine Rooseleers. “Het resultaat? Een gebruiksvriendelijk platform dat niet alleen inhoudelijk sterker is, maar ook beter scoort op vlak van toegang, facturatie en rapportage.”
Valérie Boydens bevestigt dat gevoel: “Wat we vooral waarderen, is het meedenken en de innovatie. NBN komt geregeld met nieuwe oplossingen, zoals toegang tot Chinese normen of gepersonaliseerde rapporten. Dat helpt ons om onze normencollectie voortdurend af te stemmen op onze specifieke noden.”
Voor Terumo is het duidelijk: een samenwerking met NBN is een investering die loont. “De geïntegreerde toegang tot alle mogelijke normen – Belgisch, Europees, internationaal, ASTM of zelfs Chinese normen – is echt uniek. Met één portaal, één beheer en één overzicht winnen we aan efficiëntie en gebruiksgemak. En minstens even belangrijk: we hebben de zekerheid dat we altijd in regel zijn met de geldende normen.” besluit Valérie Boydens.
Terumo is één van vele klanten die NBN loven om hun vlotte samenwerking. Wil je weten hoe NBN ook jouw organisatie kan helpen met een zorgeloos normenbeheer?