Nieuwe internationale kwaliteitsnorm ISO 9001 is nu beschikbaar

Brussel, 23 september 2015 – Het Bureau voor Normalisatie (NBN), vertegenwoordiger van ISO in België, deelt mee dat nieuwe versie van de kwaliteitsnorm ISO 9001 nu beschikbaar is. Deze norm helpt bedrijven en organisaties meer kwaliteitsvolle producten en diensten aan te bieden en is wereldwijd veruit de meest gebruikte norm.

De ISO 9001 is een norm die de eisen voor een kwaliteitsmanagementsysteem vaststelt. Hij helpt ondernemingen en organisaties om efficiënter te werken en hun klantentevredenheid te verhogen.

Waarnemend Secretaris-Generaal van ISO Kevin McKinley licht toe: “ISO 9001 stelt bedrijven in staat zich aan te passen aan een veranderende wereld. De norm verbetert het vermogen van organisaties om hun klanten tevreden te stellen en levert een coherente basis voor groei en aanhoudend succes.”

ISO 9001:2015 vervangt de voorgaande versie van de norm en kent een aantal belangrijke veranderingen. Nigel Croft, Voorzitter van de expertencommissie dat de norm ontwikkelde en reviseerde, ziet dit als een ‘evolutionair eerder dan een revolutionair proces’: “We brengen dankzij deze revisie de ISO-norm de 21ste eeuw binnen. De voorgaande versies van deze norm waren redelijk voorschrijvend, met veel vereisten voor gedocumenteerde procedures en rapporten. In de versies van 2000 en 2008 lag de focus al meer op de managementprocessen en minder op documentatie. Nu gaan we een stap verder. ISO 9001:2015 is nog minder voorschrijvend dan de voorgaande versie van 2008 en focust op prestatie door een combinatie te maken van een procesaanpak met risicogebaseerd denken en de Plan-Do-Check-Act cyclus toe te passen op alle organisatieniveaus.”

Omdat veel bedrijven vandaag verschillende managementnormen gebruiken, werd de herziene ISO-norm zodanig ontworpen dat hij gemakkelijk te integreren is met andere managementsystemen. De nieuwe versie biedt eveneens een solide basis voor sectorale kwaliteitsstandaarden (auto- en ruimtevaartsector, medische sector …).

Tot nu toe werden wereldwijd meer dan 1,1 miljoen ISO 9001 certificaten uitgereikt.  Gecertificeerde bedrijven hebben tot drie jaar de tijd om hun certificaten aan te passen aan de nieuwe norm. ISO 9000, waarin de concepten en termen worden geduid die in de ISO 9000-reeks worden gehanteerd, werd ook herzien en is eveneens beschikbaar.

Johan Haelterman, Voorzitter van het Directiecomité van het NBN, verantwoordelijk voor het ontwikkelen en verdelen van normen in België, merkt ten slotte nog op: “Om succesvol te zijn, moeten bedrijven zich aanpassen aan de toenemende behoeften en eisen van hun klanten. ISO 9001 is wereldwijd de toonaangevende kwaliteitsnorm die bedrijven en organisaties helpt die uitdaging aan te gaan. Het invoeren van een kwaliteitsmanagementsysteem bespaart tijd en kosten, verbetert de efficiëntie en leidt tot grotere klantentrouw. In de voorbije jaren werden in België reeds 3812 bedrijven gecertificeerd volgens de ISO 9001-norm. Deze certificaten leveren het bewijs aan klanten en stakeholders dat een bedrijf of organisatie echt met kwaliteit in al zijn facetten begaan is.”

Het NBN organiseert op dinsdag 6 oktober van 12 tot 18u in het Square Brussels Meeting Centre het NBN Kwaliteitscongres met onder andere minister Kris Peeters en Nigel Croft van ISO. Maar ook tal van succesvolle Belgische bedrijfsleiders zoals Luc Lallemand (Infrabel), Eric Gryson (CEO Ricoh BeLux) en Danny Vandormael (CEO SERIS Benelux) die getuigen hoe zij kwaliteitsmanagement toepassen in hun organisaties. Plaatsen zijn beperkt, maar inschrijven kan nog steeds via www.nbn.be/en/quality.

Over NBN

Het NBN - Bureau voor Normalisatie - is verantwoordelijk voor het ontwikkelen en verkopen van normen in België. Daarnaast organiseert het NBN ook opleidingen over het gebruik van managementnormen. In België is het NBN vertegenwoordiger van de International Organization for Standardization (ISO) en van het European Committee for Standardization (CEN). Het NBN is een instelling van openbaar nut waarvan de Voogdijminister de federale Minister bevoegd voor Economie is.

Het NBN is het Belgisch kenniscentrum voor alle activiteiten die verband houden met normalisatie. Het NBN speelt een maatschappelijke rol door bedrijven, consumenten, overheden en andere belanghebbenden te helpen streven naar meer kwaliteit binnen een competitieve en internationale context.

Het NBN telt 30 medewerkers.

Meer info: www.nbn.be.
Volg het NBN via LinkedIn.

Voor achtergrondinformatie (over normen), foto’s en bio’s: http://www.newsengine.eu/bureau-voor-normalisatie/

Perscontacten:
Ellen Bartholomeeusen
NBN
Communication & Marketing Manager
tel +32 2 738 01 15
ellen.bartholomeeusen@nbn.be

Kim Heylen
NewsEngine
Senior Consultant
tel +32 3 260 96 42 
kim.heylen@newsengine.eu