Marktstudie VUB: normen en kwaliteit gaan hand in hand

dit is de taalnl

Marktstudie VUB: normen en kwaliteit gaan hand in hand

Wat is de grootste meerwaarde om normen te gebruiken voor Belgische organisaties? Dankzij een onafhankelijke marktstudie van de VUB kunnen we die vraag voortaan rechttoe beantwoorden. Zo gaven maar liefst 7 op de 10 ondervraagde organisaties aan dat normen vooral de kwaliteit van hun producten of diensten verhogen. De top 3 wordt vervolledigd door ‘minder risico’s’ en ‘hefboom voor marktintrede’.

De kern van normen draait doorgaans rond het verhogen van de veiligheid, gezondheid, duurzaamheid of efficiëntie. Kortom: ze zorgen ervoor dat organisaties een kwalitatief aanbod op de markt kunnen brengen. Daarvoor hoef je niet te vertrouwen op ons woord. Zij die dit als dé meerwaarde van normgebruik beschouwen, zijn de Belgische organisaties zelf.
 

7 op de 10 organisaties prijzen kwaliteitsvoordeel

Via een online survey slaagde de VUB erin om 663 organisaties te bereiken uit verschillende sectoren. Een van de meest opvallende resultaten van die rondvraag waren zonder meer de 5 grootste troeven van normen voor organisaties. Zo stond ‘een verhoogde kwaliteit van diensten en producten’ afgetekend op de eerste plaats. Zowat 70% van de organisaties ziet dit als een van de hoofdredenen om normen toe te passen.

Waarom past je organisatie normen toe?

  1. Normen verhogen de kwaliteit van producten en diensten (70,3%)
  2. Normen verkleinen risico’s zoals productiefouten en ongevallen (52,9%)
  3. Normen maken marktintrede makkelijker (38,3%)
  4. Normen hebben een positieve impact op waardeketens en transactiekosten (32,1%)

 

Alle neuzen in dezelfde richting

Het kwaliteitsargument kwam terug bij zowel grote als kleine organisaties, onafhankelijk van sector of geografische reikwijdte. Ook de 12 bedrijven die in de marktstudie getuigen, hameren op de relatie tussen normen en kwaliteit. En zelfs bij organisaties die nog niet met normen werken, leeft het besef dat normen voor een verhoogde kwaliteit van het aanbod kunnen zorgen. Zo vinkte ruim 3 op de 4 onder hen het (potentiële) voordeel aan. Geen twijfel meer dus: normen en kwaliteit zijn als twee handen op een buik.

Benieuwd naar meer cijfers en inzichten uit de studie?

Vraag de position paper van het NBN aan:

Contactpersoon

Ellen Bartholomeeusen
Operations Manager bij het NBN
ellen.bartholomeeusen@nbn.be